Jobkonsulenter skal opsøge virksomheder

26. februar 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

De kommunale jobcentre skal ifølge Carsten Koch-udvalget levere en mere aktiv og opsøgende service til virksomhederne. De ansatte er parate til at løse opgaven og sikre det rigtige match mellem udbud og efterspørgsel af arbejdskraft, lyder det fra HK Kommunal.

Med budskaber om, at den arbejdsløse skal sættes i centrum, og at beskæftigelsesindsatsen skal tilbage til virkeligheden, præsenterede beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) tirsdag det af Carsten Koch anførte ekspertudvalgs 39 anbefalinger til en bedre beskæftigelsesindsats.

Blandt ekspertudvalgets anbefalinger er der krav om, at jobcentrene skal levere en opsøgende virksomhedskontakt baseret på viden om arbejdsmarkedet, ligesom der skal være bedre hjælp fra jobcentrene til virksomhedernes rekruttering af ledig arbejdskraft.

Opgør med ensidigt fokus på udbud

Tættere kontakt til virksomhederne og jobformidling er ifølge formand for beskæftigelsesområdet i HK Kommunal, Ilse Asmussen, gode og vigtige anbefalinger, der gør op med 00’ernes ensidige fokus på udbuddet af arbejdskraft.

- Selvom arbejdsmarkedet langt hen ad vejen fungerer fint uden, at det offentlige behøver at blande sig, så bør og skal jobcentrene altid være parate til at servicere virksomhederne, når formidling af arbejdskraft efterspørges. Og det er vigtigt, at virksomhederne har kendskab til de tilbud jobcentrene kan tilbyde. Vores fornemste opgave er at sikre det rigtige match mellem udbud og efterspørgsel af arbejdskraft, siger Ilse Asmussen.

Nødvendig kompetenceudvikling

Hun tilføjer, at mange jobcentre allerede har formuleret strategier for det målrettede, virksomhedsopsøgende arbejde.

- De fleste jobcentre er derfor godt gearede til opgaven. Men det er ikke desto mindre ønskeligt, at der til stadighed er fokus på de ansattes kompetenceudvikling i forhold til virksomhedsservicering, branchekendskab og kvalifikationsbehov, lyder det fra Ilse Asmussen.

Flere samtaler på jobcentret eller i a-kassen, mere målrettet indsats til udfaldstruede ledige og mindre bureaukrati samt færre proceskrav er blandt andre af ekspertudvalgets anbefalinger.

Beskæftigelsesministeren ser frem til, at Folketinget vedtager en endelig beskæftigelsesreform inden sommerferien.

Politik