Ny OK med Dansk Erhverv giver løft til ufaglærte HK'ere

26. februar 2014  |  HK Privat  |

HK/Privat og HK HANDEL har onsdag formiddag lavet forlig om en ny overenskomst for de kontor- og lageransatte i Dansk Erhvervs virksomheder. Overenskomsten omfatter direkte godt 40.000 ansatte. Desuden er IT-overenskomsten også faldet på plads.

OK14 uddannelse ok

Som noget nyt skal der i kontor- og lageroverenskomstens periode findes en model, der sikrer, at ufaglærte HK’ere får mulighed for at opnå faglært status ved at få fri med løn til at følge kurser og uddannelse.

- Dette kan blive et rigtig godt uddannelsesspring. Vi har cirka 20 procent ufaglærte i HK-området, der kan få mulighed for at blive faglærte – og det vil være en fuldt realistisk mulighed, da uddannelsen foregår i arbejdstiden og med fuld løn, siger formanden for HK/Privat, Simon Tøgern, og formanden for HK HANDEL, Per Tønnesen, i en fælles udtalelse.

Overenskomsten følger industriforliget

Den nye overenskomstaftale følger derudover i store træk industri-forliget med bedre efteruddannelse, især i forbindelse med fyring, bedre forældreorlov til begge forældre, ferietillæg af pensionen, bedre pensionsbestemmelser for kvinder på barsel samt en procent ekstra på fritvalgskontoen, der stiger til to procent.

- Styrkelsen af efteruddannelsen i forbindelse med opsigelse er et stort fremskridt. Alle, der siges op, får ret til en uges ekstra uddannelse oven i de to uger, de har i forvejen. Og HK’ere med tre års ansættelse får yderligere to ugers uddannelse, så mange vil permanent få adgang til op til fem ugers uddannelse ved fyring, siger Simon Tøgern og Per Tønnesen.

- Det betyder rigtig meget at skabe disse rammer omkring opsigelser, som jo desværre præger det moderne arbejdsmarked i meget stort omfang. I stedet for at gå i stå ved en opsigelse, kommer man videre! Det er positivt, siger formændene for HK/Privat og HK HANDEL.

Endelig stiger elevsatserne i hvert af overenskomstens tre år. Sammen med kontor- og lageroverenskomsten er der enighed om fornyelse af IT-overenskomsten. Her er en vigtig ændring regler for indgåelse af lokalaftaler på de enkelte virksomheder, tilpasset de lokale behov.

Se flere nyheder på HK/Privats hjemmeside

her