Ros til reform

26. februar 2014  |  HK Stat  |

Også i fremtiden vil der være velkvalificerede HK’ere til de administrative job i staten. Det sikrer reformen af erhvervsuddannelserne, som er et plus for både arbejdsgivere og HK’ere, vurderer Peter Raben, næstformand i HK Stat. Han roser også reformens fri adgang til EUX, som giver den rette blanding af praktiske og teoretiske kompetencer.

Langt om længe er en tiltrængt reform af erhvervsuddannelserne kommet i hus. Den vil give erhvervsuddannelserne et godt løft, så flere unge igen vælger en erhvervsfaglig uddannelse frem for gymnasiet.

Set med HK Stat-briller er der grund til at glæde sig. Reformen indebærer, at der på kontorområdet indføres fri adgang til EUX – en kombination af en erhvervsuddannelse og en studentereksamen. Den giver den rette blanding af praktiske og teoretiske kompetencer, som de statslige arbejdsgivere efterspørger. Og vil forhåbentlig betyde at de ikke i så høj grad som nu tager kontorelever med studentereksamen, selvom den mulighed fortsat vil være der i lidt ændret form.

Med reformen sker der et kvalitetsløft af vores kontoruddannelse, så der også i fremtiden vil være velkvalificerede HK’ere til administrative jobs i staten, ligesom EUX giver studiekompetence og derfor adgang til videre uddannelse og flere karriereveje.   Højnelsen af erhvervsuddannelserne sker blandt andet gennem indførelse af adgangskrav – dansk og matematik skal være bestået med karakteren 2 i 9. eller 10. klasse. Det har givet debat og bekymring for, om nogle unge vil være afskåret fra en erhvervsuddannelse.

Der bliver dog mulighed for, at de ved en prøve og en samtale alligevel kan optages, ligesom der gives forskellige uddannelses- og erhvervsforberedende tilbud til at bringe den unge videre hen imod en uddannelse.

Adgangskravet vil med de statslige arbejdsgiveres øjne give kontoruddannelsen større vægt som en uddannelse med god kvalitet og derfor snarere fremme end hæmme muligheden for kontorelever i staten.

Elev Uddannelse