Bornholmske arvinger

27. februar 2014  |  HK på Bornholm  |  Hovedstaden  |

HK Hovedstaden Bornholm havde inviteret sine medlemmer med ledsager til en aften omkring det meget aktuelle emne "arveret".

HK's medlemmer på Bornholm fik tilbuddet om at høre en af øens dygtige advokater, Peter Paldan Sørensen, holde oplæg om arveret.

Advokat Peter Paldan Sørensen fortæller om arveret

Overvældende interesse

Der var i den grad ramt plet med emnet arveregler. Hele 120 medlemmer mødte op og deltog engageret i den løbende debat. Og der er ingen tvivl om, at det helt generelt er noget, folk har brug for at høre om - "Er jeg sikret korrekt ved dødsfald?" - "Hvordan ser det ud ved pension?" Og er det egentlig smartest med privat skifte eller uskiftet bo. Mulighederne er mange, og emnet er ofte tabu. DR's serie Arvingerne har med ét gjort mange danskere opmærksomme på, at alt det med arv, godt kan gå hen og blive noget rod.

Træf de vigtige beslutninger

Kun tre ud af de 120 deltagere havde et testamente. Her var rådet klart: træf nu nogle beslutninger, snak med dine pårørende, mens du er her. Det er vigtigt, at der, når man (og ikke hvis man) skal herfra, er styr på tingene.

Moderne familieforhold byder tit på både dine, mine og vores børn. Advokat Peter Paldan Sørensen tegnede og fortalte og gav eksempler på plancher. Det er nemlig vigtigt, at man ved hvordan systemet fungerer, hvem der eksempelvis er ens livsarvinger. Hvem arver hvem? Hvad falder i arv? Det gav lidt diskussion. Peter konstaterede på et tidspunkt tørt: "Nu det jo ikke et kursus for ugifte kvinders rettigheder..."

Der er ikke noget fællesbo, hvis man ikke har købt noget sammen. Peter Paldan Sørensen kom med flere eksempler - og medlemmerne var meget engagerede og bød ind med svar. En ting stod dog lysende klart: der er mange overvejelser, man skal gøre sig: ægtepar kontra papirløst forhold, testamente kontra begunstigelse.

Kan man gøres arveløs?

Hvordan er det nu med tvangsarv i Danmark? Lad det være sagt med det samme, det er kun i amerikanske film, man kan gøres arveløse. Tvangsarven udgør i dag en fjerdedel af den legale arv. Tvangsarvinger er børn og ægtefælle. Hvis man ikke har børn eller ægtefælle, så kan man testamentere til hvem man vil.

Mht. bestemmelsen om samlevende - det er man når man har været fællesboende i de sidste 2 år - der har et barn eller et barn på vej. Her er forskellen arveafgiften - hvis man er ægtefælle og arver, så er afgiften nul og hvis man blot er samlevende, så er der afgift på 15%. Det er jo også værd at tage med i ens overvejelse om at blive gift.

Handler det om arven - eller om følelser?

At arv drejer sig om mange følelser, er de fleste nok klar over. Mange har hørt talemåden "du kender ikke din familie, før du har arvet med dem". Ikke så få familieforhold har desværre måtte lide pga. mangelfuld forberedelse fra den afdøde.

Man kan også overveje at glæde sine børn, mens man stadigvæk er her, og på den måde også selv få glæde af det overskud man har - der er jo som bekendt ikke lommer i det sidste sæt tøj. I år 2014 kan du forære dine børn et kontant og afgiftsfrit arveforskud på op til 59.800 kr. om året. Denne mulighed kan du med fordel benytte, hvis du fx kun giver et af flere børn penge og ønsker, at de alle i sidste ende får lige meget.

Peters oplæg var en øjenåbner og appetitvækker til at få styr på egen situation. Tilhørerne gik fra mødet med viden om at der grundlæggende er tre måder at oprette et gyldigt testamente på: notartestamente, vidnetestamente og nødtestamente. Hvad der er det rette for netop dig, bør man spørge en advokat til råds om.

Vi var igennem mange paragraffer fra Arveloven. Det er et utroligt spændende emne og disse timer gav helt sikkert vores medlemmer stof til eftertanke. Et rigtigt godt arrangement sikkert fremført af Peter, der med sit smittende humør, navigerede os igennem et følelsesladet emne. Medlemmerne gik bestemt klogere fra mødet. Måske deres familier kan se frem til mindre drama i fremtiden?

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK