Fremsynet aftale i Gribskov

27. februar 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

En ny organisationsaftale mellem HK’erne og arbejdsgiverne i Gribskov Kommune er i realiteten en udmøntning i praksis af HK’s fagstrategi. Den sikrer HK’ernes position i kommunen i fremtiden.

Lige så stor panik, der bredte sig, da Gribskov Kommune med en ny direktør i spidsen opsagde alle aftaler og kotymer i december 2012, lige så stor glæde er der i dag over en ny organisationsaftale, som netop er blevet indgået mellem kommunen og HK’erne på stedet.

- Aftalen rummer rigtig mange gode ting, som er med til at sikre os og vores fag en placering i kommunen også i fremtiden. Og det er vi meget tilfredse med, siger Diana Johannsen, der er tillidsrepræsentant og har været med til at forhandle aftalen i hus.

Hun glæder sig især over resultatet set i lyset af, at lønstigninger pt. ikke ligger lige for. Derfor var det afgørende for hende og kollegerne at få noget andet i stedet, som mindst er lige så meget værd.

Også i Gribskov Kommunes HR-afdeling er der stor tilfredshed med aftalen:

- Vi startede med at se på HK’s nye fagstrategi og blev enige om at vi ville forsøge at omsætte den til praksis her hos os. Og det synes vi selv, at vi har været ret skrappe til sammen med medarbejdernes repræsentanter. Det er blevet en utrolig fremsynet aftale, som trækker spor langt ind i næste OK-periode. Og det er stærkt, at vi har formået det sammen, siger personalechef Vibeke Holm.

God proces

Ud over de konkrete resultater er både Vibeke Holm og Diana Johannsen glade for den proces, der førte frem til enigheden.

- Vi har lært hinanden rigtig godt at kende på begge sider af bordet. Vi har fået en gensidig respekt og forståelse for hinanden. Og det er guld værd i forhold til indgåelse af aftaler fremover, siger Diana Johannsen.

Og Vibeke Holm oplevede på sin side, at medarbejdernes repræsentanter hele vejen gennem processen var meget visionære og havde blikket stift rettet på, hvordan deres faggruppe kan blive ved at holde sig attraktiv og i bevægelse. Og lige som tillidsrepræsentanten er hun fuld af fortrøstning i forhold til aftalens konkrete udmøntning. Også fordi en af de rigtig gode ting ved aftalen er, at den rummer mulighed for så stor fleksibilitet i arbejdets tilrettelæggelse, at de enkelte kommunale afdelinger kan organisere sig præcis, som de har behov for, påpeger begge.

Samme udgangspunkt

Det fælles perspektiv i udgangspunktet for diskussionerne om aftalens indhold var på den ene side kommunens behov for opgaveløsning og på den anden side HK’s fokus på at skabe gode muligheder for kompetenceløft og for fastholdelse af medarbejdere. Det blev til en aftale, der rummer blandt andet disse overskrifter:

• den gode arbejdsplads med arbejdsmiljøet i fokus
  • løbende kompetenceudvikling
  • fokus på kerneopgaven
  • fagprofessionen i nye rammer
  • at tage hånd om eleverne

I forhold til løsningen af kerneopgaven er perspektivet, at borgerne skal serviceres bedst muligt, og at medarbejderne derfor skal være i stand til at løse nye opgaver for at forblive attraktive på arbejdsmarkedet.

- Vores udfordring er, at mange af de opgaver, vi som HK’ere er vant til at lave, har en udløbsdato. Derfor skal vi tænke både i løbende kompetenceudvikling og være i stand til at kunne se på opgaverne med nye øjne, siger Diana Johannsen.

I aftalen ligger det derfor nu, at kommunen skal forsøge at udvikle de medarbejdere, man allerede har, så de kan løse både nye opgaver og opgaver på tværs af organisationen. Det betyder, at der vil komme fokus på talentudvikling, lige som man vil kunne tilbyde udviklingsstillinger, hvor leder og medarbejdere i samarbejde sætter et læringsforløb i gang.

- Disse stillinger har vi været meget fortalere for, da vi ser dem som en rigtig god mulighed for os som HK’ere i forhold til at udvikle vores talenter og prøve os selv af i nye funktioner, siger tillidsrepræsentanten og understreger, at hun personligt er meget spændt på, hvordan og hvor meget denne nye mulighed vil blive udnyttet.

Desuden taler aftalen om behovet for at tænke mere i tværgående funktioner og stillinger. Fx såkaldte ’flyvere’, som kan løse opgaver på eksempelvis flere kommunale matrikler eller løse den centralt og digitalt via it-systemet.

Tidsmiljøer

Og for at få det hele til at hænge bedre sammen, opererer man i aftalen også med tidsmiljøer. Det handler om at kunne løse opgaverne med endnu mere indbygget fleksibilitet, end man allerede kan i dag. Og i aftalen står det højt og tydeligt, at dette ikke er et spørgsmål om at undvige overenskomsterne, men ’handler om at turde udfordre den nuværende forståelse af tidsmiljøet’.

- Når vi taler tidsmiljø tænker vi det også i forhold til kompetenceudvikling. For mange uddannelser tager ikke bare af arbejdstiden, men også at vores egen tid. Og det sidste vil vi ikke nødvendigvis have krav på at få kompenseret mere. Og det giver jo egentlig god mening, da der også er en personlig gevinst ved at uddanne sig, siger Diana Johannsen.

På spørgsmålet om kollegernes reaktion på aftalen siger hun, at hun godt er klar over, at den store udfordring ift. udmøntningen af den bliver at få alle HK’erne med og på banen. Men forandring og udvikling er et vilkår i dag. Også for HK’erne, der for at følge med helst skal være ’tre skridt foran’, som hun siger.

- Vi har alt for længe været de ’pæne piger’ i klassen. Men det holder ikke mere. Derfor har jeg det virkelig godt med denne aftale, som jeg synes er meget fremadsynet. Den læner sig også tæt op ad HK Kommunals fagstrategi, og det er jo bare en ekstra grund til stolthed. Nu er vi enige med vores ledelse om, at det er vigtigt, at aftalen kommer ud og leve. Og vi vil i hvert fald gøre vores, siger Diana Johannsen.