Winnie Axelsen: Udbetaling Danmark er en skandale

27. februar 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Formanden for HK Kommunal Hovedstaden langer ud efter Udbetaling Danmark, som hun kalder en skandale. Og på afdelingens generalforsamling uddybede hun sin kritik.

Afdelingsformand Winnie Axelsen melder sig nu i den stadig længere række af borgmestre og kommunale medarbejdere, der den senere tid har været voldsomt ude med riven over for den nye centrale myndighed, Udbetaling Danmark.

- Det er simpelthen noget af det mest udemokratiske, jeg nogensinde har set. Og stadig oftere stiller jeg mig selv spørgsmålet: Hvad skal vi med den styreform, vi har i Danmark? Hvor er det lokale demokrati, hvis politikerne og embedsmændene på Borgen tordner videre af den centralistiske vej, siger hun.

Især mener hun, at de mindre kommuner kommer til at stå med aben i form af større udgifter, dårligere opgaveløsning og utilfredse borgere. Hun tøver derfor ikke med at kalde centraliseringen ’en skandale’ og ville også ønske, at borgmestrene rundt om råbte endnu mere op, end de gør.

Effektiviser så det virker

- For jeg ved, at de også er meget kede af den retning, som udviklingen har taget. Men det er som om, at de har mistet modet og bare desperat prøver at redde stumperne og få det hele til at glide på bedste beskub, vel vidende at det ikke er de bedste løsninger, der kommer ud af det, siger Winnie Axelsen.

Hun understreger, at hun ikke er uenig i, at der skal effektiviseres:

- Men så gør det på en måde, hvor det kommer til at virke. Om det så er i form af tværkommunale samarbejder, eller der skal en ny kommunalreform til. Det vigtige er bare, at vi beholder vores demokratiske styreform, hvor borgerne også lokalt kan vælge deres lokale politikere for en 4-årig periode og holde dem oppe på resultaterne.

Driftige embedsmænd

Men måske er sandheden, at ’rigtigt mange borgmestre og øvrige politikere overhovedet ikke aner, hvad der foregår om ørene på dem’, som Winnie Axelsen sagde i sin mundtlige beretning til HK Kommunal Hovedstadens generalforsamling i går, hvor hun også kun havde krasse ord til overs for konstruktionen Udbetaling Danmark. Den er udelukkende blevet til, mente hun, på grund af ’nogle driftige embedsmænd, som overhovedet ikke interesserer sig for demokrati og det kommunale selvstyre. Nej, de har udelukkende travlt med at markedsgøre alting’, sagde hun.

- Ønsker vi flere kernekommunale opgaver overført til Udbetaling Danmark? Ønsker vi flere udliciteringer og privatiseringer? Og ønsker vi flere tværkommunale samarbejder i form af forskellige typer selvskabsdannelser? spurgte afdelingsformanden i sin beretning, og svarede selv:

- Nej, det ønsker jeg i hvert tilfælde ikke. For jo flere opgaver og dermed økonomi, der bliver bundet op på kontrakter med direktører i diverse private virksomheder – jo mindre indflydelse og styring er der tilbage til politikerne i kommunerne og Regionen.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK