Banedanmark inviterer ansøgere til ny type jobsamtale

01. marts 2014  |  HK Stat  |   |  Rani Bech

Det siges, at det første indtryk skabes i løbet af få sekunder. Til gengæld kan det tage længere tid at forklare, hvad det egentlig vil sige at være elev hos Banedanmark. Selskabet har derfor fundet frem til en ny måde at finde de rette kommende elever til 10 elevpladser.

80 håbefulde ansøgere sidder rundt om bordene i et mødelokale hos Banedanmark. Det er et arrangement med mulighed for at få mere at vide om virksomheden og møde nogle af de nuværende elever. Men arrangementet er også en slags ”første runde”-jobsamtale. I hvert fald den del af en jobsamtale, hvor Banedanmark plejer at fortælle lidt om sig selv, og hvor ansøgerne kan stille spørgsmål om arbejdspladsen.

Der tages flittigt notater ved bordene under oplæggene om, hvilke opgaver og muligheder elever får hos Banedanmark. Dels skal der svares på en quiz med spørgsmål om alt lige fra navnet på den nuværende transportminister og til antallet af ansatte i virksomheden. Der er også mulighed for tilføje lidt mere om, hvorfor man lige præcis er den ansøger, der skal inviteres til en rigtig jobsamtale.

- Det giver også lidt et indtryk af, hvor meget ansøgeren i forvejen ved om Banedanmark, og om de har fulgt med i oplæggene. Det siger noget om det personlige engagement, fortæller Kristian Beltner, sektionschef for HR, personalejura og rekruttering.

Ser ansøgerne an

Elevarrangement i Banedanmark

Jesper Gottschalch Mortensen (TV. i billedet) fik øjnene op for nye interessante muligheder ved at tale med de nuværende elever i Banedanmark.

Efter oplæg og quiz er det ansøgernes tur til at stille spørgsmål. Det foregår ved at mingle lidt rundt mellem HR-medarbejdere og nuværende elever.

-  Det personlige indtryk er vigtigt i en ansættelsesproces. På den her måde får vi mulighed for at se et større antal ansøgere an, end hvis vi kun kaldte dem ind enkeltvis til en jobsamtale. Det er også mere afslappet end en jobsamtale, som er lidt mere formel. Det gør det lettere at se, hvordan ansøgeren agerer til dagligt og ikke kun ved særlige lejligheder, siger Beltner.

Jesper Gottschalch Mortensen er glad for at få mulighed for at komme med til sådan et arrangement.

- Inden jeg kom var jeg mest interesseret i at blive elev i HR-afdelingen. Men nu kunne jeg også godt tænke mig at komme i produktionsafdelingen. Det lød ret spændende, da en af eleverne fortalte om det, siger han.

Vær dig selv

Elevarrangement i Banedanmark

Laila Belcaid er ikke nervøs over at gå til jobsamtale, og hun forbereder sig grundigt hver gang.

Laila Belcaid har søgt 170 elevpladser og er til gennemsnitligt 2 jobsamtaler om ugen.

- Jeg har studeret Banedanmarks hjemmeside, da jeg skrev ansøgningen. I dag får jeg så også mulighed for at stille spørgsmål – og det er bedre at stille et for meget end et for lidt. Svarene kan jeg helt sikkert bruge, hvis jeg kommer til samtale, siger hun.

Elevansvarlig Eva Jensen begyndte som elev i Banedanmark i 2011. Hendes råd til de 25 ansøgere, der i løbet af næste uge vil blive inviteret til den rigtige jobsamtale, er helt enkelt:

- Vær ikke bange for at vise, hvem du er, for det er dig som person, vi ansætter - og vis dit kendskab til Banedanmark. Det lyder lidt kedeligt og klassisk, men det er det bedste, du kan gøre, siger hun.

Fakta

Banedanmark har modtaget 300 ansøgninger til 9 elevpladser i administrationen og 200 til en enkelt i økonomiafdelingen. I alt er der mellem 20 og 30 elever i hele virksomheden.

Elev Elevpladser Job og uddannelse