Tør du at dumme dig?

01. marts 2014  |

Du har sikkert både prøvet at svare på "dumme" spørgsmål og selv stillet dem. Det kræver mod at række hånden op, når der bliver spurt: "Kan alle finde ud af at bruge Powerpoint?", eller "Er der grund til at gennemgå modellen?". Men spørgsmål er forudsætningen for udviklingen, og som leder er spørgsmål end indikator på, at dine ansatte har tillid til dig og føler tryghed.

Som leder kan det være farligt at skabe et miljø, hvor de ansatte hele tiden prøver at optimerer deres eget billede og undlader at stille spørgsmål. Vi har alle oplevet ledere, der har spurgt "nogle spørgsmål? eller sagt "der finde ikke dumme spørgsmål!". Men det er ikke nok. Man skal mene det. Det skal være tydeligt, at alle spørgsmål rent faktisk er accepteret, og det skal være en dybt forplantet praksis på arbejdspladsen.

At stille spørgsmål er at optimere og skabe vækst. Når dine ansatte eller medlemmerne af dit team bliver klogere vokser holdet samlet set. Vidensdeling er optimering.

Hvad gør jeg så?

Det er nemmest at stilles spørgsmål, når man er ny i jobbet. Så er det forventet og folk regner med, at du laver mange fejl. Men hvordan opretholder man den helt vitale evne til at stille spørgsmål, når man er veteran, og dine kollegaer er afhængige af dig?

En mulighed er at søge situationer, hvor du bliver udfordret. Situationer hvor uvidenhed er forventet. Projekter der ikke eksisterer færdige løsninger på. Når du stiller spørgsmål til andre, bliver de også bedre til at formulere det de arbejder med. De fleste kan godt lide at lære fra sig.

Det er smart at lave noget ved siden af, hvor du er mere sikker på succes. Noget du er godt til, og som som du ved lykkes. Det kan hjælpe dig med at bære det pres for performance, der ofte er fra omverdenen. Du skal ikke have forventninger til resultatet, men overvej alligevel hvad dine meget brede mål kan være.

Det er de modige der stiller spørgsmål, og for det meste er der andre end dig, der er i tvivl.