Ring til fagforeningen

7011 4545

Onsdag 8.00-17.00
Torsdag Lukket
Fredag Lukket
Lørdag 10.00-12.00 
Søndag Lukket
Mandag Lukket

Ring til a-kassen

7010 6789

Onsdag 10.00-17.00 
Torsdag Lukket
Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

Tør du at dumme dig?

01. marts 2014  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Du har sikkert både prøvet at svare på "dumme" spørgsmål og selv stillet dem. Det kræver mod at række hånden op, når der bliver spurt: "Kan alle finde ud af at bruge Powerpoint?", eller "Er der grund til at gennemgå modellen?". Men spørgsmål er forudsætningen for udviklingen, og som leder er spørgsmål end indikator på, at dine ansatte har tillid til dig og føler tryghed.

Som leder kan det være farligt at skabe et miljø, hvor de ansatte hele tiden prøver at optimerer deres eget billede og undlader at stille spørgsmål. Vi har alle oplevet ledere, der har spurgt "nogle spørgsmål? eller sagt "der finde ikke dumme spørgsmål!". Men det er ikke nok. Man skal mene det. Det skal være tydeligt, at alle spørgsmål rent faktisk er accepteret, og det skal være en dybt forplantet praksis på arbejdspladsen. 

At stille spørgsmål er at optimere og skabe vækst. Når dine ansatte eller medlemmerne af dit team bliver klogere vokser holdet samlet set. Vidensdeling er optimering.


Hvad gør jeg så?

Det er nemmest at stilles spørgsmål, når man er ny i jobbet. Så er det forventet og folk regner med, at du laver mange fejl. Men hvordan opretholder man den helt vitale evne til at stille spørgsmål, når man er veteran, og dine kollegaer er afhængige af dig?

En mulighed er at søge situationer, hvor du bliver udfordret. Situationer hvor uvidenhed er forventet. Projekter der ikke eksisterer færdige løsninger på. Når du stiller spørgsmål til andre, bliver de også bedre til at formulere det de arbejder med. De fleste kan godt lide at lære fra sig. 

Det er smart at lave noget ved siden af, hvor du er mere sikker på succes. Noget du er godt til, og som som du ved lykkes. Det kan hjælpe dig med at bære det pres for performance, der ofte er fra omverdenen. Du skal ikke have forventninger til resultatet, men overvej alligevel hvad dine meget brede mål kan være.

Det er de modige der stiller spørgsmål, og for det meste er der andre end dig, der er i tvivl.

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk