Rapport: 9 nye opgaver på vej til Udbetaling Danmark

03. marts 2014  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Kontanthjælpen giver problemer at flytte, men sygedagpenge har fået et flueben, som et område, der relativt nemt vil kunne flyttes til Udbetaling Danmark. Sammen med otte andre. Det viser den næsten færdige rapport fra Digitaliseringsstyrelsen.

Ud af de ti områder, der de seneste tre måneder har været analyseret af Digitaliseringsstyrelsen har ni af dem fået et flueben og er altså fundet egnet til at blive flyttet fra kommunerne til Udbetaling Danmark. Det kan man læse i udkastet til en rapport, som HK Kommunal har fået aktindsigt i hos Digitaliseringsstyrelsen.

Kun kontanthjælp og til dels helbredstillæg er ikke fundet direkte egnet, men en flytning kræver eksempelvis en afklaring af, hvor afgørelseskompetencen skal ligge.

Derimod har sygedagpenge, delpension, økonomisk friplads, efterlevelseshjælp, internationale sager, begravelseshjælp, fleksydelse og beboerindskudslån fået stemplet 'Egnet til flytning' i rapporten.

Yderligere analyse af bedste snit

For disse otte områder vurderes altså hele ydelsesdelen til at kunne overflyttes. For kontanthjælp og helbredstillæg skal der foretages yderligere analyser af, hvor opgavesnittet i givet fald bedst placeres.

I rapporten vurderes det endvidere, at flytningen af disse opgaver ikke får nævneværdig betydning for den kommunale bæredygtighed.

Samlet siger rapporten, at der bruges 646 årsværk på opgaver eller hvad der svarer til 6,6 årsværk i gennemsnit per kommune.

Dog kan en flytning af kontanthjælp give visse problemer, antyder rapporten.

Kommunalreform uden politikere

Formanden for HK Kommunal, Bodil Otto, ser hele processen omkring Udbetaling Danmark som en ny kommunalreform - bare uden politisk debat og indblanding.

- Jeg synes ikke at vore lokalpolitikere kan være tjent med, at kommuner og det kommunale selvstyre tømmes for opgaver og indflydelse via en rapport, lyder det fra Bodil Otto, der tilføjer:

- Selv om der ligger en fin rapport, så er det alligevel skrivebordsarbejde foretaget af konsulenter og embedsmænd meget langt fra virkeligheden. Det kan borgerne simpelthen ikke være tjent med. Jeg ved, at medarbejderne i de kommunale borgerservices og ydelsescentre har sendt stribevis af eksempler på borgere, som er kommet i klemme og mistet ydelser, fordi de ikke kan få den nødvendige hjælp. Nu må politikerne simpelthen vise, at de også tænker på de svage borgere

Bodil Otto frygter endvidere, at kommunernes efterhånden får svært ved at opretholde et bæredygtigt serviceniveau over for de borgere, som har brug for personlig vejledning.

Detaljerede artikler følger

Kommunalbladet og HK Kommunal vil i nyheder og web-artikler de næste uger dykke ned i hvert enkelt område og se på, hvad rapporten specifik siger om de ti områder.   Følg med på nettet, nyhedsbreve, Facebook og i Kommunalbladet

Disse områder kan flyttes

Kommunale arbejdsopgaver der umiddelbart kan flyttes til Udbetaling Danmark:

Sygedagpenge, delpension, økonomisk friplads, efterlevelseshjælp, internationale sager, begravelseshjælp, fleksydelse og beboerindskudslån.

Kilde: Udkast til rapporten "Udbetaling Danmarks mulige fremadrettede opgavevaretagelse", Quartz+Co for Digitaliseringsstyrelsen.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK