Ring til fagforeningen

Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Flere udlændinge i offentlige HK-job

06. marts 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I den offentlige administration er antallet af udenlandske statsborgere i løbet af få år steget med 150 procent. HK Kommunal finder det positivt, at medarbejderne i højere grad afspejler befolkningen som helhed.

Siden 2009 har næsten 17.000 flere udlændinge fået job i Danmark. Og det er ikke mindst de offentlige arbejdspladser, der suger udlændinge til sig. Det viser en opgørelse, Ugebrevet A4 har udarbejdet på baggrund af tal fra Beskæftigelsesministeriets database jobindsats.dk.

Offentlig administration, forsvar og politi er det område, hvor antallet af udlændinge er steget næstmest i perioden – nemlig med 155 procent. I 2009 var der 1.392 udlændinge, mens tallet i 2013 var steget til 3.551.

Status og prestige

Mads Samsing

Kommunerne har bidraget positivt til integrationen, mener Mads Samsing.

I HK Kommunal fornemmer næstformand Mads Samsing klart, at der er kommet flere ansatte med anden etnisk baggrund end dansk inden for den offentlige administration i kommuner og regioner. Han vurderer, at der blandt andet er kommet flere udenlandske tandklinikassistenter i den kommunale tandpleje samt lægesekretærer.

- For visse etniske grupper ligger der prestige og status i at være ansat inden for sundhedsvæsenet, selv om det er i den administrative del, lyder det fra Mads Samsing.

Identifikation og tillid

Han peger også på, at kommunerne har haft stigende fokus på integration, og at det kan forklare, hvorfor der også er kommet flere udenlandske ansatte i kommunernes beskæftigelses- og integrationsforvaltninger.

- Det kan være lettere for en ledig indvandrer at identificere sig med og skabe tillid til en sagsbehandler med anden etnisk baggrund end dansk. Samtidig har kommunerne villet bidrage positivt til integrationen ved at ansætte folk med anden etnisk baggrund, siger Mads Samsing, der understreger, at der ikke er tale om social dumping, fordi udlændingene er omfattet af blandt andre HK Kommunals overenskomster.

Næstformanden finder det i det hele taget positivt, at medarbejderne i den offentlige administration i højere grad afspejler befolkningssammensætningen.

- Vi er der ikke helt endnu, men vi er kommet tættere, siger han.

FOA er bekymret

I modsætning til i HK Kommunal er man i FOA ganske bekymret for udviklingen. FOA-formand Dennis Kristensen mener ifølge Ugebrevet A4, at der finder social dumpning sted på rengøringsområdet. Her presser man ifølge Dennis Kristensen priserne ved at bruge underentreprenører, der leverer billigere, østeuropæisk arbejdskraft.

Arbejdsmarked

mød kolleger i vores faglige netværk