Plads til begejstring

07. marts 2014  |  HK it, medie & industri

Der blev klappet, der blev sunget, og der blev debatteret på HK it, medie og industri Hovedstadens generalforsamling den 4. marts 2014.

Formand Ulla Jeppesen var ikke tilfreds med resultatet af overenskomstforhandlingerne og opfordrede til at stemme nej. - Overenskomsten gælder i tre år. Det er for lang tid at vente, inden vi kan få gjort noget ved 50 %-reglen, funktionslønnen og skifteholdsarbejdernes vilkår, sagde hun.

Af Rani Bech

“Den er fanen, der favner hele verden – i dens folder er fremtiden gemt”. De sidste strofer blev sunget stående, inden generalforsamlingen for alvor gik i gang. Og de var meget dækkende for, hvordan den forløb.

Der blev argumenteret både for et ja og et nej, når der lige om lidt skal stemmes om de snart overståede overenskomstforhandlinger. Trods uenighederne i bestyrelsen var der enighed om, at det var godt med plads til forskellige holdninger.

Til gengæld var uenigheden ikke til at få øje på, da både formand Ulla Jeppesens beretning blev godkendt og en fagpolitisk udtalelse blev vedtaget – begge dele enstemmigt.

Generalforsamlingsdeltagerne fulgte levende med i både formand Ulla Jeppesens beretning, forelæggelsen af den fagpolitiske udtalelse, som opfordrede HK til at fastholde presset på politikerne for at få ændret på dagpengereglerne, og den efterfølgende debat.  Såvel beretning som udtalelsen blev vedtaget enstemmigt.

I beretningen var der både dårligt nyt og godt nyt. Det gode var, at der har været medlemsfremgang i de første to måneder af 2014.

- Det er usædvanlig godt, fordi det faktisk plejer at være i de måneder, vi plejer at opleve den største tilbagegang i antallet af medlemmer, sagde Ulla Jeppesen fra talerstolen.

De dårlige nyheder var antallet af medlemmer, der ryger ud af dagpengesystemet. Det var også emnet i den fagpolitiske udtalelse.

- Der skal gøres op med stigmatiseringen af ledige og opfattelsen af dem som snyltere og “dovne Robert’er”. Indsatsen for at forlænge dagpengeperioden skal fastholdes, sagde Ulla Jeppesen.

134 stemmeberettigede deltog på generalforsamlingen

Der var ingen indkomne forslag. Til gengæld var flere oppe på talerstolen for at give deres besyv med.

- Det er så fedt, at være med i den her afdeling. Vi er en af de bedste i HK, lød slutreplikken fra næstformand Anne Marie Kverneland.

Der var også plads til et godt grin på generalforsamlingen. Her er det afdelingens næstformand Anne Marie Kverneland, som morer sig sammen med kolleger fra Novo Nordisk..

Valgene til de mange poster forløb uden dramatik.

Både formand Ulla Jeppesen og afdelingens næstformand Anne Marie Kverneland blev genvalgt, og det samme gjorde seks ud af syv bestyrelsesmedlemmer. Det hidtidige bestyrelsesmedlem Erik Lykke fra KMD gik af, og i stedet valgtes Else Bergmann, som også kommer fra KMD.

Kun 15 personer var skrevet på stemmesedlen til valget af 30 delegerede til Branchesektion Produktions delegeretmøde, men 10 ekstra meldte sig fra salen. Det vil sige, at der stadig manglede fem delegerede og 10 suppleanter. Bestyrelsen fik bemyndigelse til at finde disse.

Se oversigten over samtlige valg her.

Erik Lykke udtrådte af bestyrelsen. Ulla Jeppesen takkede ham foren stor indsats i fagligt arbejde i mere end 30 år. Senest i forbindelse med massefyringerne på KMD kort før jul.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK