Generalforsamling i HK Service Hovedstaden

10. marts 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

Organisering virker

Efter syv år som organiserende fagforening er udviklingen nu vendt for alvor. I løbet af de sidste tre år er medlemstallet i HK Service Hovedstaden steget med over 1.000 erhvervsaktive medlemmer. Og udviklingen fortsætter.

Flere medlemmer. Flere tillidsvalgte. Flere overenskomster. Og mange flere engagerede og aktive medlemmer af HK Service Hovedstaden.
De positive meldinger står nærmest i kø for at blive fortalt i afdelingsbestyrelsens beretning til HK Service Hovedstadens generalforsamling den 6. marts. Afdelingen har arbejdet organiserede siden 2005, og nu viser alle tal, at det var den rigtige vej at gå.

Medlemsfremgang
- De sidste tre år har vi haft en medlemsfremgang på over 1.000 erhvervsaktive medlemmer. Og udviklingen fortsætter i 2014. I årets første to måneder mister vi normalt 150-200. I år har vi haft en medlemsfremgang i både januar og februar, forklarer afdelingsformand René Knudsen.

- Vores fremgang skyldes først og fremmest, at vores bestyrelse var visionær og havde mod til at omlægge afdelingen fra en primært servicerende til en primært organiserende afdeling. Samtidig har vores medarbejdere i høj grad været forandringsparate, siger han.

Mål på kulturforandringen
Afdelingsformanden glæder sig også over, at det er lykkedes at flytte hele HK i den organiserende retning. HK/Danmarks kongres sidste år blev holdt under parolen HK – Den organiserende fagforening. Han gør samtidig opmærksom på, at udviklingen til en organiserende fagforeningen ikke er et projekt, men en kulturforandringsproces.

- Derfor har vi styregruppen valgt at lave en kulturmåling hvert år, for at måle om kulturen forandrer sig i den organiserende retning og om ledelsen og politikkerne skaber plads til forandringen. Det handler nemlig ikke kun om af få flere medlemmer, understreger han.

Tilfredse medlemmer
I HK Service Hovedstaden er der fire fastansatte organisere, og at deres indsats virker, viser talene.
I løbet af 2013 har organiserne blandt andet sørget for, at afdelingen har fået 248 nye erhvervsaktive medlemmer, 20 nye tillidsrepræsentanter og otte nye arbejdsmiljørepræsentanter.

I løbet af året har afdelingen desuden indgået 44 nye overenskomster, så det samlede antal nu er oppe på 1.032 overenskomster.

At medlemmerne er tilfredse med afdelingens indsats viser tallene fra HK’s store medlemsundersøgelse med svar fra mere end 20.000 medlemmer, hvoraf 800 er fra HK Service Hovedstaden.

- Når det gælder loyalitet og tilfredshed er vi den bedste private afdeling i hele landet. Og det er flot i betragtning af, at man ellers siger, at indbyggerne i hovedstaden er fem procent mere kritiske end andre steder, siger René Knudsen.

Bliv ven med afdelingen

Afdelingen bruger i højere grad sociale medier som Facebook til at komme i dialog med medlemmerne og skabe netværk.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK