KMD-salget koster Danmark milliarder

10. marts 2014  |  Samdata

De danske kommuner er gået glip af mere end tre milliarder kroner på salget af KMD, viser nye tal. Privatiseringen af KMD kan komme til at koste de danske skatteydere dyrt, mener tidligere tillidsrepræsentant.

KMD Aarhus

Selv om de danske kommuner fik to milliarder kroner ud af at sælge it-selskabet KMD til kapitalfonden EQT og danske ATP har det vist sig at være en tvivlsom forretning. Godt fire år efter kommunerne havde skrevet under på salgsaftalen, kunne EQT og ATP sælge KMD videre til den amerikanske kapitalfond Advent International med en milliardfortjeneste, der for størstedelens vedkommende forsvandt ud af landet.

Indtil nu har den præcise salgssum været holdt hemmeligt, men ifølge en række kilder tæt på virksomheden blev selskabet i december sidste år sat til en værdi på lidt over fem milliarder kroner. Da købte det danske pensionsselskab Sampension nemlig mellem otte og ni procent af aktierne i KMD for godt en halv milliard kroner.

Ifølge professor Bent Greve fra Roskilde Universitet kan kommunernes salg af KMD næppe have været til den bedste pris, hvis EQT og ATP efter så kort tid kunne hente så stor en fortjeneste på at sælge KMD videre.

”Det antyder, at det var en gevinst, som samfundet lige så godt selv kunne have realiseret med en beskeden kapitalinvestering,” siger han.

Tvunget af loven

Tillidsrepræsentanter har peget på, at salget af KMD har været en dårlig forretning for det danske samfund, der har set kapitalfonde tage langt den største gevinst på den tvungne privatisering af KMD. Med lov nr. 548 af 2 juni 2006 pålagde den daværende borgerlige regering kommunerne at sælge alle de virksomheder, der hentede mere end en fjerdedel af deres omsætning udenfor det offentlige. Og det fremtvang et salg af blandt andet KMD.

Næstformand i Kommunernes Landsforening, Erik Fabrin, er uenig i kritikken af salget.

”Vi forsøgte at overbevise Folketinget om det uhensigtsmæssige i loven, men da det ikke lykkedes, måtte vi se i øjnene, at vi ikke var de rigtige ejere af virksomheden. Hvis KMD skulle udvikle sig i den rigtige retning, var den nødt til at øge sine aktiviteter uden for det offentlige, siger han.

Erik Fabrin mener, at kommunerne med bistand fra professionelle rådgivere fik den bedst mulige pris for KMD. Han vil ikke forholde sig til, hvad EQT og ATP efterfølgende måtte have solgt KMD til, fordi de nærmere vilkår for salget ikke er offentlige. På langt sigt mener han, at salget har været en gevinst for kommunerne, der nu er blevet meget mere bevidste om muligheder og omkostninger ved de it-systemer, de sender i udbud.

KMD finansierer køb

Men de to salg af KMD er langt fra hele regnestykket. I løbet af de fire år efter det første salg har de nye ejere hentet så store gevinster ud af selskabet, at handlen reelt kun kostede dem godt en milliard kroner. Med andre ord har de mere end femdoblet deres oprindelige investering.

De nye ejere har anvendt en lignende metode. Her har et selskab, der hedder AI Keyemde 3 Aps., optaget lån for i alt 3,425 milliarder kroner fra danske og udenlandske banker. Ifølge det sidste årsregnskab fra KMD er det massive lån optaget for at kunne finansiere købet af selskabet KMD Equity Holding A/S. Dette selskab ejer 100 procent af et andet selskab, nemlig KMD Holding A/S, der igen ejer alle aktierne i KMD A/S. Denne kæde af selskaber er kun en del af alle de selskaber, der til sammen kontrollerer KMD-koncernen for de nye ejere.

Ifølge 2012 årsregnskabet har KMD udloddet 180 millioner kroner i udbytte til KMD Holding A/S for at tilbagebetale lån. Reelt er det KMDs forretning og ultimativt kunderne, herunder de tidligere ejere, danske kommuner, der finansierer milliardovertagelsen.

Med andre ord er de danske skatteborgere med til at betale regningen for milliardsalget mener Erik Lykke Hansen, tidligere fællestillidsrepræsentant i KMD. Han peger på, at også medarbejderne har været med til at betale en del af regningen for salget.

Bristede forventninger

”Da vi blev solgt i 2009 var forventningen, at vi over tre til fire år ville vokse til mellem 4500 og 5000 medarbejdere. Men det er jo kun noget, man kan gisne om, Vi ved jo ikke, hvordan situationen havde været, hvis vi stadig havde været ejet af KL. Men alene i 2013 har vi fyret 472 medarbejdere,” siger Erik Lykke Hansen.

Med de sidste afskedigelser mener han, at KMD i dag har lige under 3000 medarbejdere.

Mens Erik Lykke Hansen ikke vil udtale sig specifikt om de to salg af KMD, er han overbevist om, at privatiseringen af KMD kan komme til at koste de danske skatteydere et tocifret milliardbeløb.

”Alene de tabte skatteindtægter fra salgene og fyrede medarbejdere vil hen over årene komme til at koste Danmark dyrt,” siger Erik Lykke Hansen.

Ifølge pressechef Jens Nüchel fra Sampension er det aftalt, at købssummen ikke måtte oplyses. Sampension oplyste i forbindelse med købet, at man havde erhvervet godt 10 procent af KMD.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK