HK.dk logo

Nudging træffer beslutningerne for dig

10. marts 2014  |  Dansk Laborant-Forening  |  HK grafisk kommunikation  |  Samdata  |  Vigdis Jensen

Nudging får dig til at foretage bestemte valg. På motorvejen, i supermarkedet, på genbrugspladsen. Men er det kommunikation eller manipulation?

 

Nudging

 

Hvad er nudging?

Nudging er en strategi, der bruges til at ændre forbrugernes adfærd og beslutninger med veltilrettelagte venskabelige puf i stedet for løftede pegefingre. Modsat de etablerede reguleringsstrategier påvirker et nudge en målgruppe i en forudsigelig retning uden brug af straf eller belønning og uden at begrænse målgruppens valgmuligheder. Nudging tilbyder et supplement eller alternativ til den utilstrækkelighed, vi finder i de traditionelle adfærdsændrende redskaber: information, incitamenter og forbud. Den rene information er typisk ineffektiv, incitamenter rammer socialt skævt, og forbud er dyre at håndhæve. Det problematiske er, at alle tre nævnte typer tiltag antager, at de er rettet mod rationelle fornuftsvæsener; men enhver, der har forsøgt fx at få unge til at holde op med at ryge, kan nok se sig enige i, at det ikke er tilfældet. Nudging derimod tager udgangspunkt i, at vi mennesker ikke handler rationelt.  

Nudging har sit afsæt i moderne adfærdsforskning og er en retning inden for paternalismen, der er en etisk retfærdiggørelse af, at en entitet, enten en person eller institution, har magt over en anden. Man kan tale om bløde og hårde paternalister. Nudging hører til de bløde paternalister, fordi påvirkningen sker implicit, mens forbud og regler tilhører den hårde paternalisme.  


Eksempler på nudgingtiltag

Der er gennem tiden blevet gjort mange forsøg på at nudge folk til for eksempel at sænke farten ude i trafikken. Du har måske hørt om de forvoksede 3D-klistermærker med vejbumpmotiver – eller om betjentene afbildet i fuld størrelse på karton, og som står ude i rabatten til minde om de regler og forskrifter, vi bør overholde.  Og du er helt sikkert selv kørt forbi de velkendte plakater med fotografier af børn og teksten "Her arbejder min far" eller "Tak, fordi du passede på min far". Både de visuelle illusioner og den visuelle trafikkampagne tager udgangspunkt i adfærdsdesign frem for kommunikation og oplysning og ændrer altså bilisternes adfærd i selve situationen. Adfærdsændringen sker næsten ubevidst – per refleks – og puffer autopiloten i en forudsigelig og ønskelig retning. Fodgængeres og cyklisters opmærksomhed forsøges fortsat ligeledes skærpet ved hjælp af iøjnefaldende motiver eller budskaber på fortove og cykelstier. Ét af de mere kontroversielle nudgingvirkemidler synes jeg, man skal kigge mod Kina for at finde. En kinesisk kvinde var nemlig træt af den heftige trafik lige uden for sin hoveddør; så hun nudgede folk til at sænke farten – og i visse tilfælde rent faktisk vende om ... – ved at binde en oppustelig lolitadukke fast til et træ ud til vejen. Sammen med 3D-klistermærker af kæmpe huller i vejen, de såkaldte potholes som blev set brugt i Canada, kan lolitadukkens positive effekt debatteres kraftigt. Trafikanternes fokus fjernes jo fra vejen og får på dén måde kontraproduktive konsekvenser i form af eventuelle tankeløse og overilede reaktioner. Det opvejer næppe, at de trods alt sænker farten.    


Er alle påvirkninger nudges?

Nu lyder det næsten, som om at alle former for adfærdsændrende faktorer kan kaldes nudging. Men der er stor forskel på at blive påvirket i al almindelighed og at blive nudget, og ikke alle faktorer, der har en effekt, kan kaldes nudges. Nudges begrænser sig, som nævnt, til intentionelle tiltag baseret på adfærdsmæssige indsigter.   Nudging er i flere sammenhænge blevet kaldt både en apolitisk og afideologiseret strategi, der tilgodeser beslutningsarkitekternes ønske, altså dem der former rammerne om de valg, vi andre træffer, snarere end at tage hensyn til modtagernes behov. Modtagerne har ikke været medbestemmende i den kommunikation og påvirkning, de bliver udsat for, hvorfor nudgingstrategien tit anklages for at være udemokratisk. Men effektivt kan det i hvert fald være.

 


 

Foredrag om Nudging

Vi afholder 2 foredrag omkring nudging, hvor Pelle Guldborg Hansen, ph.d., adfærdsforsker på Roskilde Universitet, direktør for ISSP (Initiative for Science, Society and Policy) på RUC og SDU, formand for Danish Nudging Network, kommer og fortæller om nudging.

13. marts 2014 i København

1. april 2014 i Aarhus

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk