Bropriser ned, mobilitet op

10. marts 2014  |  Midt

Prisen på 450 kroner tur/retur over Storebæltsbroen er med til at begrænse mobiliteten. Mere præcist kan det ikke siges.

Martin Rasmussen
 Martin Rasmussen, formand HK Midt
Opfordringen herfra skal derfor lyde: Sæt bropriserne ned på Storebælt. Det vil være en sund investering i en udvikling, der gør Danmark mindre og mobiliteten større.

Man har et standpunkt, indtil man (bliver klogere og) tager et nyt… For 20 år siden var jeg imod etableringen af en fast forbindelse over Storebælt. I dag er det ikke til at forestille sig et samfund uden! For Storebæltsbroen har i den grad været en succes, der allerede har øget både tempo og mobilitet markant med en udveksling af varer, arbejdskraft, kultur, oplevelser og meget andet mellem landsdelene øst og vest for Storebælt. Storebæltsbroen var den rette investering i et alternativ til langsomme bilfærger, der fungerede som en geografisk og demografisk flaskehals.

Uudnyttet potentiale

Aktuelt er der brug for, at vi tager endnu et nyt standpunkt, når det handler om Storebæltsbroen: Vi skal gøre det billigere at komme fra øst til vest og fra vest til øst. For den høje pris for overfarten afholder stadig for mange privatpersoner og virksomheder fra at bruge forbindelsen mere aktivt. Jeg er overbevist om, at Storebæltsforbindelsen stadig har et potentiale, som vi ikke udnytter godt nok. En markant nedsættelse af brotaksterne vil være én måde at motivere til øget trafik over broen.

Danskerne ikke i tvivl

Da DR Fyn i slutningen af 2013 gennemførte en spørgeundersøgelse om emnet, var de adspurgte ikke i tvivl: 80 procent mente, at 235 kroner for at køre over Storebæltsbroen i en personbil var for dyrt, mens 75 procent mente, at prisen var en hindring for at skabe job og handel på tværs af Danmark. Det er en markant holdning, som politikerne ikke bare bør lytte til, men i høj grad også bør handle på.

Gælder gæld som modargument?

Et modargument mod takstnedsættelse har fra officielt hold været Storebæltsforbindelsens økonomi frem mod 2029, hvor broprojektets gæld skal være afviklet. En nedsættelse af broafgifterne vil komme på tværs af denne gældsafvikling. Det gør den uden tvivl, men det er netop i en forlænget afvikling af gælden, vi skal investere, så vi i en periode kan nedsætte behovet for indtægter.
Den nedsættelse og forlængede gældsafvikling kan vi igen konvertere til lavere bropriser, mere tværnational udvikling og langt større mobilitet.

Øget turismetrafik

Den erhvervsrettede mobilitet er endda kun den ene side af sagen. En anden positiv gevinst ved en ændret prisstruktur over Storebælt er den øgede turismetrafik, der vil følge med. På begge sider af Storebælt er der turistattraktioner, der vil blive mere attraktive for flere danskere, hvis transportomkostningerne udgør en mindre del af udgiften. Billetter til koncerter, kunstudstillinger, teaterforestillinger, ballet, opera, sport og meget mere kan være dyre nok i sig selv. Skal der hertil lægges næsten 500 kroner i udgifter til transport, så kan det nok afholde en større gruppe fra at tage på kultour henover Storebælt. Lad os belønne de mange kulturbrugere med billigere oplevelser.

Gratis bro-søndag

Der er, som det fremgår, mange og gode argumenter for at justere afgiften over Storebæltsbroen ned. Alligevel er der en vis træghed på Christiansborg i forhold til at omsætte argumenterne i nye priser. Jeg vil derfor foreslå, at vi sætter mere skub i processen og dialogen om emnet med en prøveballon: Lad os starte med at indføre gratis brosøndage, hvor danskere kan komme ud og opleve nye sider af Danmark. Uden at skulle betale 500 dyre, danske kroner.
Jeg er sikker på, at det vil give en kulturmobilitet, der igen vil åbne flere politikeres øjne for Storebæltsbroens potentiale – og for potentialet i en anden prispolitik på Storebæltsforbindelsen.

Arbejdsmarked