Ring til fagforeningen

Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Forslag om ny ligelønslov går kun et stykke af vejen

12. marts 2014  |  Birgitte Hougaard Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ligelønsforskellene skal frem i lyset, og regeringens forslag til ny ligelønslov er et stort skridt i den rigtige retning. Men arbejdsgiverne får stadig for stor en kattelem, siger HK’s næstformand Mette Kindberg.

- Godt for ligestillingen i Danmark. Nu får vi endelig redskaber, så vi kan gøre noget ved uligelønnen på arbejdsmarkedet.   Sådan lyder den umiddelbare reaktion fra HK’s næstformand Mette Kindberg på det forslag til ny ligelønslov, som beskæftigelsesminister Mette Frederiksen fremlagde onsdag.

Det er lovens afsnit om kønsopdelte lønstatistikker, som får HK til at vende tommelfingeren op. Ifølge forslaget kommer loven til at omfatte virksomheder helt ned til 10 ansatte – heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder. Senest den 1. september - første gang i 2016 - sender Danmarks Statistik gratis en kønsopdelt lønstatistik til virksomhederne. Statistikken skal senest 2 måneder efter udleveres til lønmodtagerrepræsentanterne på virksomhederne.

- HK har siden slutningen af 80’erne arbejdet på at få rettet ligelønsloven op, så medarbejderne får mulighed for at kontrollere, om loven bliver fulgt på deres arbejdsplads. Og desværre må jeg sige: Med begrænset succes. Hvis regeringens forslag bliver vedtaget, når vi endelig et stykke vej, siger næstformand for HK, Mette Kindberg.

Men Mette Kindberg understreger, at der stadig er et langt stykke vej endnu, før målet er nået Regeringen har nemlig valgt ikke at lytte til HK, der har anbefalet, at der kun bruges ét kønsneutralt lønbegreb i udarbejdelsen af de kønsopdelte lønstatistikker. Dermed kan arbejdsgiverne fortsat bruge deres egne definitioner, når de udarbejder lønstatistikker.

- Når arbejdsgiverne selv kan vælge, hvilket lønbegreb, de lægger til grund for statistikkerne og i øvrigt selv udarbejde dem, frygter jeg, at statistikkerne ikke bliver retvisende, og der får arbejdsgiverne får en kattelem til fortsat at holde lønforskellene skjult, siger Mette Kindberg

Pressemeddelelse Løn Ligestilling

Problemer med login?