Kommunaldirektører kritiserer Corydon og co.

12. marts 2014  |  HK Kommunal  |

Kommunerne drukner i regler og bureaukrati, og ministrene er gået alt for vidt i deres detailstyring. Sådan lyder det fra 98 kommunaldirektører.

Regeringen risikerer at skade danskernes velfærd med bureaukrati og overstyring. 98 kommunaldirektører skyder i Ugebrevet Mandag Morgen skarpt mod flere ministre.

- Det svækker virkelig vores muligheder for at omstille den kommunale sektor, når der hele tiden kommer nye krav til indrapportering eller nye krav til den måde, vi skal gøre arbejdet på. Det gør det ikke nemmere, men sværere at levere velfærd til borgerne, siger Niels Højbjerg, der er stadsdirektør i Aarhus Kommune og formand for kommunaldirektørernes forening, Komdir, til Mandag Morgen.

I HK Kommunal er formand Bodil Otto enig med kommunaldirektørerne i, at der er alt for meget bureaukrati i kommunerne.

- Det er problematisk, når hverdagen mere op i at dokumentere, udfylde skemaer og blanketter end at servicere borgerne. Derfor går vi ind for at fjerne alle overflødige regler, så borgeren altid kommer i første række, siger formand i HK Kommunal, Bodil Otto og understreger, at det er vigtigt, at lade HK’ere tage sig af det administrative arbejde, så andre faggrupper kan få tid til at koncentrere sig om det, de er uddannet til.

Mere bureaukrati trods tillidsreform

På trods af at statsministeren med tillidsreformen lagde op til, at man skulle bureaukrati og overstyring til livs, nævner kommunaldirektørerne en lang række eksempler i Mandag Morgen:

Finansminister Bjarne Corydon (S) er som de kalder det "kammet over" i gammeldags økonomistyring af kommunerne. Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) "dikterer detaljer", der koster dyrt på landets jobcentre. Og undervisningsminister Christine Antorinis (S) konsulentkontrol af folkeskolen er "trukket ned over hovedet" på kommunerne og virker direkte demotiverende.

- Antorini får et konsulentfirma til at opstille nye standarder for vores arbejde med reformen. Og så spørger vi os selv, om vi virkelig gør det så dårligt, at vi skal have et nyt regime trukket ned over os, siger Niels Højbjerg til Mandag Morgen.