Slut med årlige generalforsamlinger

12. marts 2014  |  Sydjylland

Lene Roed genvalgt som formand for HK Kommunal Sydjylland. Forsamlingen sagde ja til at droppe hver anden generalforsamling.

HK Kommunal GF 11.3.14-3

Næste år bliver der ingen generalforsamling i HK Kommunal Sydjylland.

På dette års udgave af generalforsamlingen, som blev afviklet tirsdag aften den 11. marts, sagde flertallet ja til et forslag fra bestyrelsen om kun at holde generalforsamling hvert andet år.

Forslaget blev fremsat af flere grunde:
For det første giver HK's love nu adgang til at afvikle generalforsamling blot hvert andet år - foreløbig som et forsøg i resten af kongresperioden frem til 2017.
For det andet har alle de kommunale og regionale arbejdspladser, som dækkes af HK Kommunal Sydjylland, en repræsentant i bestyrelsen. Og derfor har alle medlemmer en direkte kontakt til det daglige bestyrelsesarbejde og er derfor ikke henvist til en årlig generalforsamling for at kommunikere med bestyrelsen.
Og for det tredje kan de 60.000 kroner, som der budgetteres med til en generalforsamling, bruges til andre aktiviteter - måske rettet mere direkte mod medlemmerne ude på arbejdspladserne.

Egon, Benny og Keld - og et genvalg

HK Kommunal GF 11.3.14-7

Efter en kort debat blev forslaget vedtaget af cirka to tredjedele af de 98 stemmeberettigede på generalforsamlingen.

Generalforsamlingen bød også på et humoristisk indslag i form af bestyrelsens interne "boyband", der denne gang optrådte som Egon, Benny og Keld og fremlagde HK Kommunal Sydjyllands økonomi på Olsen Banden-facon.

Og den blev sluttet af med genvalg af formand Lene Roed, hvilket i praksis blot var en formalitet, da ingen modkandidater var opstillet.

Den Organiserende Fagforening

HK Kommunal GF 11.3.14-4

Lene Roed talte i sin beretning blandt andet om, at bærende for alt arbejdet i HK Kommunal Sydjylland skal være Den Organiserende Fagforening:

"Det er vigtigt, at vi - politikere, ansatte og tillidsvalgte - formår at omsætte vores handlinger til, at I medlemmer oplever, at I er med i en forening, der giver jer værdi", sagde Lene Roed, som også formulerede et af sine mål med HK:

"HK skal være en forening, hvor I fortæller de gode historier om foreningen. Og hvor I også forholder jer til de af jeres kolleger, der ikke bidrager til fællesskabet, men får rettigheder via overenskomsten."

Tænk hvis de gerne vil være med

HK Kommunal GF 11.3.14-5

"Vi skal blive meget bedre til at formidle, hvilke rettigheder der er forhandlet via en overenskomst: Blandt andet børns første og anden sygedag, seniordage, den sjette ferieuge, pensionsprocenter. Altså "bryde overenskomsten ned".

""Nogle gange skal der ikke så meget til: Tænk, hvis I har kolleger, som blot mangler viden om HK? Tænk, hvis de gerne vil være en del af fællesskabet?", sagde hun.

Drop offerrollen, kvinder

HK Kommunal GF 11.3.14-2

Inden selve generalforsamlingen var der information og opbyggelige ord fra to gæster udefra:

Sektorformand i HK Kommunal Bodil Otto orienterede om den aktuelle fagpolitiske situation.

Og allerførst var der foredrag af Lone Kühlmann, som insisterer på, at "Livet er livet værd".

Den tidligere tv-journalist, chefredaktør og bestyrelsesformand for TV2 mindede om, at uanset forudsætningerne så har vi alle muligheder for at træffe nogle valg i livet.
Og hun gav en lille opsang til især den kvindelige del af befolkningen (som også var klart stærkest repræsenteret på generalforsamlingen):

"Mange kvinder placerer sig selv i offerrollen og afholder sig fra at gøre det, de har lyst til. De henviser altid til de store omkostninger, der er ved at gøre det, de egentlig har lyst til. Men min erfaring i løbet af et langt liv er, at det har betydeligt større omkostninger IKKE at gøre det, man har lyst til. Kom ud af offerrollen og erkend, at I selv har et råderum", lød opfordringen fra 68-årige Lone Kühlmann.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK