Arbejdsnedlæggelse i kundecentret i Kolding

13. marts 2014  |   |  Bettina Tingstrup

I dag torsdag 13. marts besluttede de HK ansatte medarbejderne i Kundecenter Kolding at gennemføre en spontan arbejdsnedlæggelse, af kortere varighed, i protest mod det de betegner som en utålelig situation der er skabt omkring lukningen og flytningen af deres arbejdspladser pr. 31. august i år til DSBs hovedkvarter i Telegade i Høje Tåstrup.

I forbindelse med lukningen er et større antal tjenestemænd i Kundecenter Kolding blevet påtvunget ”frivillig forflyttelse” til DSBs hovedkvarter, svarende til 2 timers rejsetid med tog hver vej. Vel at mærke hvis man bor i Kolding. Men ledelsen er vidende om, at flere af de berørte medarbejdere bor i oplandet til Kolding som indebærer, at der for fleres vedkommende kan lægges endnu en time til rejsetiden.

Det er medarbejdernes opfattelse, at den skjulte dagsorden er, at virksomheden håber at tjenestemændene selv vil sige op grundet de håbløse rejsetider - eller udsigten til at skulle rykke familien op med rod og skifte bopæl.

Hertil kommer fyringen af et stort antal overenskomstansatte som i den grad føler sig svigtet af virksomheden – og det i en tid med krise og stor arbejdsløshed. Således takker man en loyal skare af medarbejdere i DSB.

Det havde været muligt at vise hensyn

Imidlertid kunne man have taget mere hensyn til medarbejderne – med noget rettidig omhu. Hvis ledelsen i tide havde lavet en samlet planlægning for alle de arbejdspladser man lukker lige efter sommerferien 2014 i DSB. Det drejer sig bl.a. om rejsecentrene i Esbjerg, Fredericia, Vejle og Roskilde der lukkes ned og her med et stort antal fyringer af tjenestemænd til følge.

Formand for HK Trafik & Jernbane, Andreas Hasle udtaler: ”Vi har allerede for 3 år siden set en risiko for det vi nu er vidne til og appelleret til ledelsen om at langtidsplanlægge – men uden held. Havde ledelsen villet udvise hensyn til de berørte medarbejdere og deres familie kunne man have lavet en samlet løsning hvor de ledige jobs i DSBs hovedkvarter var blevet besat frivilligt af overtallige medarbejdere. Medarbejdere som ikke skulle tilbagelægge så lang rejsetid som de tjenestemænd der nu pålægges arbejdet. Og havde man været mere langsigtet i sin planlægning havde meget mere kunne løse sig ved naturlig afgang og frivillighed.

Det havde betydet mere motiverede og tilfredse medarbejdere – i stedet har ledelsen nu skabt den stik modsatte reaktion”.

”Det er foruroligende, at vi har en topledelse der anno 2014 bomber personalepolitikken tilbage til tjenestemandssystemets vugge. Spørgsmålet er om ikke det er på tide at evaluere og modernisere denne ansættelsesform så der ikke kan spekuleres i, at skubbe den enkelte ud over kanten hvad angår arbejdsvilkår, med det formål at tvinge dem til selv at sige op.

Måske burde ledelsen, og transportministeren, overveje at iværksætte forhandlinger om en frivillig ”af-købsmodel” med overgang til overenskomstansættelse, som kan tilbydes de ansatte tjenestemænd, således som man bl.a. så det i det tidligere Postdanmark tilbage i 2001”. slutter Andreas Hasle.