Elever skal have erstatning for tab af uddannelse

13. marts 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

HK har vundet en principiel sag, som kommer alle med en elev- eller praktiskplads til gode.  Det betyder, at elever nu har mulighed for at få en større erstatning, hvis de får ophævet deres uddannelsesaftale.

Højesteret har givet HK medhold i en principiel sag om godtgørelse til elever, der får ophævet deres uddannelsesaftale. Hidtil har elever, der uretmæssigt får ophævet deres uddannelsesaftale af arbejdsgiveren, ikke kunnet få både en godtgørelse svarede til løn i opsigelsesperioden og samtidig en erstatning for tab af uddannelsesgode. Men nu har Højesteret fastslået, at eleverne har krav på begge dele.

- Dommen er en kæmpesejr, der har betydning for alle elever – ikke bare på HK-området, men også for andre faggrupper, siger faglig sekretær Winnie Butchtrup fra HK Service Hovedstaden.

Winnie Butchtrup har arbejdet med sagen, siden den landede på hendes bord i maj 2009. En grædende tandklinikassistentelev søgte hjælp. Hendes arbejdsgiver hævdede blandt andet, at hun havde øvet hærværk på klinikken og havde derfor opsagt hendes uddannelsesaftale. Eleven, som havde været mere end et år hos tandlægen, var blevet psykisk nedbrudt efter konstant chikane fra hans side.

Tvistighedsnævnet vil ikke give begge dele
Sagen blev i første omgang sendt til Tvistighedsnævnet, der behandler konflikter mellem elever og virksomheder. Nævnet var ikke i tvivl om, at ophævelsen af uddannelsesaftalen var uberettiget, og at klinikassistenten derfor skulle have erstatning svarende til løn i opsigelsesperioden. Til gengæld ville nævnet ikke tilkende hende nogen godtgørelse tab af uddannelsesgode.

På det tidspunkt have Højesteret netop afgjort, at elever, der udfører funktionær arbejde, har krav på erstatning efter funktionærlovens bestemmelser. Samtidig har elever længe kunnet få erstatning for tab af uddannelsesgode efter bestemmerne i erhvervsuddannelsesloven. Men siden dommen i 2009 har Tvistighedsnævnet hævdet, at de to erstatninger handler om de samme forhold, og at elever derfor ikke kan få begge dele.

Det er ikke i orden
- Eleven var sygemeldt i et år på grund af eftervirkningerne af et ekstremt dårligt psykiske arbejdsmiljø. Hun er blevet meget forsinket i at få sin uddannelse og er selvsagt også blevet ramt økonomisk. Derfor er det ikke i orden, at hun ikke kan få erstatning for det. Og derfor var der heller ingen tvivl om, at HK ville følge den sag helt til tops , forklarer Winnie.

Sagen har været gennem både byretten og landsretten, som holdt med Tvistighedsnævnet. Men nu har Højesteret endeligt sat en stopper for den måde, at afgøre sager på.

Kæmpe fremskridt
Højesteret fastslår i sin dom, at erstatning efter funktionærloven alene dækker mistet lønindtægt, og at man derfor ikke kan afskære en elev for også at få tilkendt yderligere kompensation for tab af uddannelsesgode.

Tandklinikeleven har fået 30.000 kroner som erstatning for mistet løn og nu yderligere 15.000 kroner for tab af uddannelsesgode.

- Med dommen er der flyttet en milepæl. Vi er mange, der har ventet med spænding på, hvad Højesteret ville sige. Vi har hele tiden sager med elever, der er kommet i klemme. Derfor er det et kæmpe fremskridt, at vi nu har fået medhold i, at de både har krav på erstatning for uberettiget ophævelse af uddannelsesaftalen og samtidig en godtgørelse for tab af uddannelsesgode, siger Winnie Buchtrup.