Ny sundhedsjournal lanceres

14. marts 2014  |  DL  |  HK Kommunal  |

Nu er det muligt for patienter at få indblik i laboratoriesvar, medicinforbrug og hospitalets notater om deres indlæggelse. DL glæder sig over bedre samarbejde og mere patientinddragelse.

Den gamle begrænsede e-journal er blevet erstattet af en større elektronisk journal, der samler oplysninger på tværs af regioner og sundhedsvæsen. Det er nu muligt for patienterne at få indblik i data som laboratoriesvar, medicinforbrug og hospitalets notater om deres indlæggelse. Det glæder Danske Lægesekretærer (DL).

- Alt godt kommer til den, der venter. Den nye sundhedsjournal giver mulighed for at dele relevant data, og det understøtter patientforløbene. Det letter hverdagen i form af bedre samarbejde og mere patientinddragelse, og der er nem adgang til sundhedsdata. Det betyder, at patienter, samarbejdspartnere og ansatte på sygehusene slipper for at spile tiden med at kontakte hinanden unødigt, siger formand for Danske Lægesekretærer Soile Friis.

Danske Patienter, der er patientforeningernes paraplyorganisation, er dog mere kritiske, da de mener, at journalen mangler mere info fra praktiserende læger.

- Sundhedsjournalen er et godt initiativ, da det er en stor fordel for patienter at have én samlet adgang til deres sundhedsdata. Vi håber dog, at man på sigt vil udbygge sundhedsjournalen, så patienterne også får adgang til indholdet i deres journaler og altså kan læse, hvad lægen har skrevet om dem efter en konsultation, siger Lars Engberg, formand for Danske Patienter, til Politiken.

Relevant data ifm med patientforløbene er super vigtigt. Data er grundlaget for behandling/undersøgelse mm.. Derfor er en nem adgang til Sundhedsdata godt for patienterne, samarbejdspartnere og ansatte på sygehusene, da vi derved ikke skal spilde tiden med at forstyrre og kontakte hinanden unødvendigt. Det er vigtigt konstant at arbejde med mindre spild og mere effektivitet til gavn for patienterne.

Det har været længe undervejs, men super fint at nu er alle regioner på i marts. Det giver god værdi at dele relevant data, og det understøtter patientforløbene. Specielt i samarbejdet med praktiserende læger. Patienterne stiller også krav til adgangen af deres Sundhedsdata. De vil gerne følge med eller have en pårørende til at læse med - det er en god vej at få ift brugerinddragelse.

vil du blive klogere på dit fag? Så læs DL Magasinet!

Læs DL Magasinet

vil du blive klogere på dit fag? Så læs DL Magasinet!

Læs DL Magasinet