Gå på talerstolen på KL's landsmøde og sig fra

18. marts 2014  |  Østjylland

Formanden for de kommunalt ansatte HK’ere Hans-Henrik Hansen retter nu en kraftig appel til de østjyske borgmestre om at gå på talerstolen på KL’s topmøde i Aalborg torsdag og fredag:

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

- Den overdrevne centralisering må stoppes. Hvis endnu flere områder flyttes væk fra kommunerne og over til Udbetaling Danmark, vil det ramme borgernes retssikkerhed og lokaldemokratiet. Alt hvad man får til gengæld er en usikker budgetforbedring. Det er et meget dårligt bytte.

HK-formanden minder om, at ni østjyske borgmestre opfordrede regeringen til at skrotte Udbetaling Danmark forud for opstarten i 2012. Dengang mente borgmestrene, at ”med centraliseringen reduceres sagsbehandling i alt for høj grad til en udregning frem for en lokal og konkret vurdering af den enkelte borgers situation. Det samlede resultat kan derfor meget vel blive negativt for både den offentlige velfærd og den enkelte borger.”(1)

- Borgmestrene må derfor logisk nok sige nej til de aktuelle planer om yderligere centralisering, mener Hans-Henrik Hansen.

Udbetaling Danmark administrerer i dag udbetalingen af næsten 200 mia. kr. til knap 3 mio. modtagere af boligstøtte, pension, familieydelser og barselsdagpenge. Nu overvejer regeringen og KL at overflytte ni nye områder, nemlig sygedagpenge, helbredstillæg, økonomisk friplads, beboerindskudslån, fleksydelse, begravelseshjælp, delpension, efterlevelseshjælp samt internationale kommunale sager.

Hans-Henrik Hansen mener, at centraliseringen øger risikoen for, at ikke alle får, hvad de er berettiget til (2):

- Hvis flere områder flyttes væk fra kommunerne, er der grund til at frygte for borgernes retsstilling og for, at flere end i dag vil få en ringere service. Desuden vil det udhule lokaldemokratiet, fordi byrådspolitikerne ikke længere har ansvaret for administrationen af de ydelser, som borgerne modtager.

Formanden understreger, at HK ikke er bange for at miste medlemmer ved overflytningen:

- Uanset om opgaverne er placeret i kommunen eller hos Udbetaling Danmark, er de fleste medarbejdere organiseret i HK. Der er heller ikke tale om arbejde uden overenskomst. Udbetaling Danmark har lige som kommunerne overenskomst med HK.

Kontakt: Hans-Henrik Hansen
Afdelingssektorformand HK Kommunal Østjylland
Mobil 28 45 54 15
hans-henrik.hansen@hk.dk

1. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/12/22/112619.htm

2. Tre konkrete eksempler på, at borgerne kan komme i klemme:

Når en borger bliver folkepensionist, får han/hun ansøgninger og vejledninger elektronisk. Mange får ikke søgt tillægsydelser eller helbredstillæg til medicin, varmehjælp eller halv licens, fordi de opgiver at sætte sig ind i tingene selv. Førhen fik de individuel vejledning i kommunen.

En borger har ikke modtaget varmehjælp. Han havde søgt via Udbetaling Danmark og havde også tilmeldt sig via e-boks. Han skulle opgøre og sende sit varmeforbrug for at kunne modtage hjælpen. Dette havde han glemt, fordi han er halvdement. Han gik derfor glip af tre måneders varmehjælp.

En borger bor i en ejendom med to lejligheder, men kun én af disse er lovlig i henhold til byggelovgivningen. Af den grund har Folkeregistret registreret begge beboere på den samme adresse, selv om de ikke bor sammen. Borgeren har derfor ikke kunnet få den boligstøtte, som vedkommende er berettiget til.

Kommunal Pressemeddelelse Politik

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK