Far? ... Hvad sker der, når et ord dør?

|  Vigdis Jensen

Hvornår er et ord gammelt, og hvornår er det for gammelt til at kunne stå i Retskrivningsordbogen?

Dødsårsager

Ord der dør

Et ord får udstedt en dødsattest, når det ikke længere er en del af rigssprogets almindelige ordforråd. Det dør, fordi det ikke længere giver mening i en verden, der har flyttet sig, og i et sprog der er flyttet med. Den hyppigste årsag til, at et ord glider ud af den officielle danske ordbog Retskrivningsordbogen, er nemlig, at det forhold eller den ting, som ordet refererer til, slet og ret er forsvundet i takt med verdens udvikling. Som eksempel har især mange landbrugsmaskiner forladt ordbøgerne, da de er gået ud af funktion. Tag bare en plejl, der var et håndredskab til at tærske korn med.

VHS-bånd er på samme måde som plejl i al ubemærkethed gledet ud af både Retskrivningsordbogen og Den Danske Ordbog. Selvom alle med rimelighed kan forventes at vide, hvad VHS-bånd er, og på trods af at nogle endda stadig har en videomaskine i hjemmet, så har båndene ikke længere nogen nævneværdig udbredelse i vores samfund, og vi er derfor for længst holdt op med at tale og skrive om dem.

En hyppig dødsårsag er også, at det pågældende ord afspejler en usmart eller politisk ukorrekt holdning. Omskrivningen af Harald H. Lunds børnesang Elefantens vuggevise fra 1947 er et fremragende eksempel på ud-/afvikling og modificering af sproget.

Lunds version: "I morgen får du en niggerdreng, og ham kan du bruge som rangle."
Eksempel på nyere udgave: "I morgen får du en kokosnød, og den skal du bruge som rangle."

Et ord kan også lide døgnfluedøden, hvilket igennem tiden er blevet mange slangudtryks skæbne. Fra midten af 70'erne kunne et par bukser være kodylseje, mens de fra midten af 80'erne gik over til at være herrelækre og nu til dags er topnice eller kanonflotte. Forstærkeradjektiver har tendens til enten at devaluere i styrke og kraft eller simpelthen blive erstattet af nye ord.

Listen af årsager er meget længere, så hvis det skulle have fanget din interesse, kan du læse mere fx her.

Hvorfor kan de ikke bare blive i ordbogen?

Retskrivningsordbogen skal af ganske lavpraktiske årsager have både typografiske og indholdsmæssige begrænsninger. De ca. 64.000 opslagsord, som for nuværende findes i Retskrivningsordbogen, dækker kun ”rigssprogets almindelige ordforråd”, og sådan et udvikler sig med tiden. Af den grund bliver der med regelmæssige mellemrum luget ud i ordene. Ordbogen indeholder altså langtfra alle ord i dansk. Hvis et ord ikke er med i Retskrivningsordbogen, betyder det således ikke, at det ikke findes, at det ikke må bruges, at det er decideret ukorrekt e.l.
Sproget.dk tilbyder flere oplysninger om lige netop dette emne. Mange gange lever de forældede ord dog videre på lånt tid i vores frie leg med sproget. Det kan jo hænde, at vi finder på at bruge ordene døgenigt eller fløs, men så er de forbeholdt situationer, hvor man med vilje prøver at lyde påfaldende gammeldags. Den tendens kan måske forlænge de truede ords liv.

Vil du hjælpe de truede ord?

Så er du ikke alene. Der er rent faktisk – og til Dansk Sprognævns store forbavselse – oprettet rækkevis af sites, der skal forhindre forældede udtryk i at ende på sprogkirkegården. De gamle ords forkæmpere forsøger at forhindre, at identitet, kulturhistorie og måder at beskrive verden på kommer i kisten sammen med ordene. Synes du også, det er synd for ordene? Så brug dem; kun sådan overlever de.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK