Når praktik bliver et problem

|  Midt

Hurra for praktikordningen, når den bruges rimeligt og efter hensigten. Det gør den ikke i alle virksomheder, hvor praktikanter tages ind som billig arbejdskraft på bekostning af faste ansættelser. Det kan have ubehagelige konsekvenser for de ledige, hvis de sendes i den ene praktik efter den anden.

Et praktikophold skal åbne døre for ledige på nye arbejdspladser eller inden for nye brancher. Det skal sikre en tilknytning til arbejdsmarkedet. Og det skal give den enkelte virksomhed mulighed for at se en potentiel ny medarbejder an. Sådan på papiret i hvert fald. For på detailområdet er der i nogle virksomheder langt fra hensigt til en praktik-virkelighed, hvor den ene praktikant afløser den næste:

- Pludselig står der en praktikant ved siden af dig i butikken. Udstyret med telefon og det hele, og klar til at klare sig selv og opgaverne. Så er det da påfaldende, at vedkommende et par uger senere ikke kan bruges, og at opgaven pludselig ikke er der mere. Det er den da også. For et par dage senere starter der en ny praktikant i det samme job. Han eller hun er i mellemtiden blevet sluset ind via en anden afdeling, fortæller en fælles-TR fra en stor detailkæde. Hun vil gerne være anonym.

Slagside for praktikanter

Pia Thurøe, formand HK Handel MidtNår virksomheder anvender praktikanter som billig arbejdskraft, har det samtidig en ubehagelig slagside for praktikanterne selv:

- Vi har eksempler på ledige, der bliver sendt fra praktik til aktiveringstilbud og tilbage igen. Det kan i sig selv give en masse nyttige erfaringer, der dog overskygges af et helt praktisk problem, nemlig at de ledige ikke sparer op i deres a-kasse under disse forløb. Derved opstår der et stort hul i deres sikkerhedsnet, vurderer Pia Thurøe, formand for HK Handel Midt, og tilføjer:

- Der er reelt ikke noget ulovligt i virksomhedernes praksis på praktikområdet. Det handler mere om, at rammerne om ordningen skal justeres. Vi skal have lukket hullet, så ledige ikke kommer i en praktikklemme.

Fuld tid som gratis arbejdskraft

HK Handel Midt har været i kontakt med en fynbo, der har været ude i en række praktik- og tilskudsforløb – uden at spare op:

- Jeg er i fire år skiftet mellem det ene job i praktik eller job med tilskud efter det andet. Jeg har altså arbejdet fuld tid som gratis arbejdskraft uden at spare noget op. Så det er noget af et cirkus, hvor jeg lige har sagt nej til et nyt tilbud. For jeg skal simpelthen ud at have et job med fuld løn. Men det er svært at søge arbejde, mens man arbejder og er i praktik eller i arbejde med løntilskud. Så har man ikke overskud til at søge så intensivt.

- Det er helt tydeligt, at det er arbejdsgivernes marked. For selvom der på forhånd er defineret nogle opgaver, man skal løse under sit forløb i virksomheden, så ændrer det sig tit under praktikken. Men det er ikke arbejdsgiverne, jeg kritiserer. Det er selve systemet…, siger den ledige fynbo, der ønsker at være anonym.

HK Handel Midt er bekendt med navnene på begge anonyme deltagere i dette interview.

Aktivering Løntilskud Dagpenge

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK