Reklamerne og os

Neuromarketing

Reklameverdenen finder vej til flere og flere sendeflader og i et stadigt voksende omfang, alt imens annoncernes tiltænkte modtagere registrerer og husker betydeligt færre af de annoncer og reklamer, der omringer dem. Hvorfor? Undersøgelser viser, at vi i 1965 kunne huske 34 % af de reklamer, vi så, mens vi i 2007 kun formåede at skrabe sølle 2,21 % sammen. Det skyldes grundliggende, at vores hjerner over en årrække har skærpet deres evne til at genkende reklamer og instinktivt filtrere dem fra som unyttig, utroværdig og manipulerende spam.

Neuromarketing

Begrebet neuromarketing er en afhopper fra decision neuroscience, der kigger på det hjernemæssige grundlag for, hvorfor vi træffer de beslutninger, vi gør. Forskningen og praksissen kan hjælpe fx alkoholikere eller ludomaner med at træffe de rigtige valg, men også bruges til at teste effekten af marketing og kommunikation og dermed præge og udforme begge. I sidstnævnte tilfælde taler man om neuromarketing eller consumer neuroscience.

I bund og grund betyder det, at virksomhederne gør brug af hjerneforskning, for at analysere hvordan og hvorledes vi reagerer på specifikke stimuli, og hvordan marketing og kommunikation med afsæt i denne viden kan realiseres mest effektivt. Praksissen bygger på undersøgelser af menneskers bevidste og ubevidste handlinger. Vi mennesker vil gerne tro, at vi er fornuftsvæsener, som træffer beslutninger, der grunder i rationelle overvejelser, men faktisk har det vist sig, at omkring 90 % af alle vores handlinger er ubevidste, og at vi i ordets filosofiske forstand faktisk er irrationelle og stærkt påvirkelige af ikke-rationelle faktorer.

Tricket er ...

Den altoverskyggende årsag til neurovidenskabens fremgang i marketingbranchen er netop, at den kan trække viden ud af os om vores præferencer, som vi ikke selv var klar over, vi havde – eller kunne sætte ord på. Markeds- og brugerundersøgelser er anvendelige i et vist omfang, men kommer slet ikke i nærheden af den "sandhed", som neurovidenskaben kan få adgang til ved at forske i vores hjerneaktivitet. Nogle mener, det er gammel vin på nye flasker, andre ser det som uundværlig praksis for enhver marketingafdeling med ønske om succes, mens det for en tredje gruppe er direkte manipulation af og skødesløs leg med vores underbevidsthed – snarere end det er markedsføring. Af samme etiske bekymringer er de i Frankrig gået så vidt som til at forbyde kommerciel brug af neuroscience. Faktum er dog, at flere og flere virksomheder benytter sig af netop neuromarketing.

Kan vi også bruge det?

Men skal man så være hjerneforsker eller på anden måde videnskabsmand for at kunne anvende neuromarketing i sin virksomhed. Nej, slet ikke. Du har ikke behov for en MRI-scanner på kontoret for at kunne få glæde af neuromarketingprincipperne. Din virksomhed kan få stor glæde af at benytte sig af principperne på en mindre skala – fx i form af eye tracking og kropssprogsanalyser. Der er uendelige mængder af inspiration at hente inden for området, så hvis du er interesseret i at blive klogere på metoderne, og hvordan du kan bruge dem i din virksomhed, vil jeg klart anbefale dig at melde dig ind i nogle af de aktive LinkedIn- og Facebook-grupper, der behandler emnet. Den karismatiske Martin Lindstrøm er trods sine udskældte fejlslutninger ret interessant at følge på både YouTube og i de skriftlige medier. Ph.d.-studerende og underviser i marketing og neuroscience ved CBS, Thomas Z. Ramsøy, er ligeledes en dygtig teoretiker og praktiker inden for området.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK