I får ingen løn - kan I ikke bare låne af fagforeningen

24. marts 2014  |  Østjylland

Kyniske firmaer lever af offentlige tilskud og lader sig gå konkurs, når kommunen lukker for kassen. Faglig konsulent i HK Østjylland, Søren Sørensen: Kommuner bør skærpe praksis og undersøge firmaers baggrund

I HK Østjylland har de prøvet det før, og nu er det sket igen: To virksomheder med aktiviteter inden for programmering og call-center startede i starten af januar, ansatte folk og lod være med at betale dem løn.

De ved godt, at det resulterer i konkurs, men det gør dem ikke noget, for det kalkulerer de med:

- Bagmændene bag de to firmaer havde baseret deres virksomhed på jobrotationstilskud, og da kommunen fandt ud af, at det var fup, lukkede den for tilskuddet. Herefter fik de ansatte et brev fra arbejdsgiveren om, at de nok kunne låne i fagforeningen, siger Søren Sørensen, faglig konsulent i HK Østjylland.

Han mener, at kommunerne bør stramme deres praksis, så de helt kan undgå at lave aftaler med sådanne firmaer.

- Jobrotation er jo en rigtig god ordning, der kan få ledige i gang og ansatte uddannet. Derfor er det meget trist, når kyniske arbejdsgivere på den måde udnytter ordningen. Det kunne have været forhindret, hvis man lige havde tjekket baggrunden. Man behøver blot at slå op i CVR-registret, så kan man se, at de samme bagmænd oprettede 7-8 virksomhede på én gang i starten af januar, og at de i øvrigt har et hav af forliste virksomheder bag sig. Virksomheder, der er gået konkurs og derefter er blevet erstattet med nye.

Vigtigt at være medlem af en rigtig fagforening

Mønstret er ifølge Søren Sørensen det samme hver gang: Firmaerne baseres på offentlige tilskud efter forskellige ordninger, og den løn, der betales, svarer stort set til tilskuddet. I det aktuelle tilfælde er der slet ikke blevet udbetalt løn.

- Fire af de ansatte er medlem af HK Østjylland, men derudover er der en del, der slet ikke er medlem noget sted. Og så er der udlændinge, der får lov til at sejle i deres egen sø. Det er særdeles usympatisk, men den slags firmaer viser, hvor vigtigt det er at være medlem af en rigtig fagforening, siger Søren Sørensen.

- Ja, først skal firmaet gå konkurs, og herefter kan der gå syv-otte uger, fordi Lønmodtagernes Garantifond er overbebyrdet med sager. I den tid kan man ikke få penge, hvis man ikke har en fagforening i ryggen. Vi kan dels låne medlemmet penge, dels sørge for, at sagen går videre til garantifonden.

Søren Sørensen mener ikke, at det er op til det enkelte medlem at undersøge arbejdsgiverens baggrund, men man kan sørge for at få en ansættelseskontrakt og gemme lønsedler osv., så man er godt klædt på, hvis noget går galt.

- Og det vil altid kunne ske, så længe der er kyniske arbejdsgivere, der vil udnytte reglerne, siger Søren Sørensen, der gerne vil slå en tyk streg under, at man aldrig skal arbejde gratis:

- Hvis virksomheden ikke betaler løn til tiden, er der altid noget galt, og man kommer altid i klemme, hvis man ”låner” virksomheden penge i form af at arbejde uden løn, siger den faglige konsulent.

Jura Løn

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK