Bliv længere på arbejdsmarkedet med delpension

25. marts 2014  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  DL  |  HK Kommunal

Som noget nyt har du som ansat på HK Kommunals overenskomst fra i år mulighed for at trække dig gradvist tilbage fra arbejdsmarkedet og supplere din indtægt med alderspension. Det betyder, at du kan arbejde på nedsat tid og få en højere alderspension fra dit pensionsselskab.

Før lanceringen af delpension var der kun to valgmuligheder, når pensionsalderen nærmede sig. Enten var man på arbejdsmarkedet, eller også var man på pension.

Men med delpensionsordningen, som er en del af overenskomsten fra 2013, gør pensionsselskaberne Sampension og PKA op med den tankegang, hvor man var tvunget til at forlade arbejdsmarkedet fra den ene dag til den anden.

Nu kan du vælge at gå på deltid og få suppleret deltidslønnen med din alderspension fra dit pensionsselskab. Delpension gør dermed pensionsplanlægningen langt mere fleksibel.

- Det bør ikke være et enten-eller, om man vil gå på pension eller arbejde. Derfor er vi rigtig glade for, at delpension nu giver vores medlemmer bedre muligheder for selv at bestemme over deres tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Og det er bestemt ikke en fjern tanke for mange medlemmer at tage en ekstra tørn som vikar eller gå på deltid frem for helt at gå på pension, siger Bodil Otto, formand for HK Kommunal.

Flere penge i lommen

Pensionister

Delpensionen giver ikke kun større frihed til selv at planlægge sin tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, den giver samtidig den enkelte en bedre pensionsopsparing.  Med delpension får man en højere alderspension, fordi der stadigvæk indbetales til pension af deltidslønnen, samtidig udbetales der ikke fuld alderspension.

Det betyder, at man får en bedre økonomi ved pensionering, end hvis man var holdt helt op med at arbejde. Målet er, at delpension skal motivere flere til at blive på arbejdsmarkedet i længere tid og dermed skabe et større arbejdsudbud.

- Der er bred enighed om, at der skal gøres noget for at få folk til at blive længere tid på arbejdsmarkedet. Hvis vi kan gøre pensionsplanerne mere fleksible, kan det motivere vores medlemmer til at udskyde pensionen og arbejde nogle ekstra år. Det er positivt både for samfundet og for den enkelte, som sparer mere op til pensionen, siger Bodil Otto.

Hvornår?

Delpension kan anvendes fra pensionsalderen.

Fleksibelt?

Man kan vælge delpension til og fra på månedsbasis.

Hvor meget?

Størrelsen af din delpension afhænger af, hvor meget du går ned i arbejdstid og værdien af din pensionsopsparing.

Mister jeg noget?

Du mister ikke den pension, som du ikke får udbetalt i årene med delpension. Den reducerede månedlige pensionsudbetaling lægges oven i din livsvarige pension, som  dermed stiger.

Er jeg helt dækket?

Selvom du har en stor opsparing, kan udbetalingen fra delpension ikke kompensere fuldstændig for lønnedgangen fra fuldtid til deltid.

Skal der modregnes?

Delpensionen modregnes i en eventuel efterlønsudbetaling  og arbejdsløshedspenge.

Hvor kan jeg få mere at vide?

Er du interesseret i delpension og vil vide mere om, hvordan den præcist vil påvirke din pensionsopsparing, så kontakt Sampension på telefon 7733 1877 eller PKA på telefon 3945 4540.

Pension Overenskomst Senior

din overenskomst giver dig meget mere end loven gør

Find alle aftalerne her

mød kolleger i vores faglige netværk