Farvel til afgående formand og goddag til den nye

25. marts 2014  |  Østjylland

- Det faglige fællesskab i HK skal være et naturligt og attraktivt valg på arbejdspladserne, mener Bent Klim Johansen, ny formand for de statsansatte HK’ere i Østjylland.

Det faglige fællesskab i HK skal være et naturligt valg på arbejdspladserne, mener Bent Klim Johansen, ny formand for HK Stat Østjylland

Bent Klim Johansen, ny formand for HK Stat Østjylland

På generalforsamlingen for HK Stat Østjylland tirsdag den 18. marts 2014 sagde medlemmerne farvel til den hidtidige formand Leo Jensen og valgte en ny, nemlig den 45årige skattemedarbejder fra Grenaa, Bent Klim Johansen.

Ifølge den ny formand skal HK Stat Østjylland i fremtiden styrke fokus på det psykiske arbejdsmiljø, på mere og bedre efteruddannelse samt på forbedring af løn- og ansættelsesvilkår ved de kommende overenskomstforhandlinger.

- Værdien af overenskomsten skal synliggøres, så vi kan fastholde og tiltrække flere medlemmer til et stærkt HK, slår formanden fast.

Den ny formand er gift og har tre børn. I næsten 25 år har Bent Klim Johansen arbejdet med skat og afgifter, først 16 år i den tidligere Grenaa Kommune og siden 2005 som statsansat i SKAT Grenaa. Som tillidsrepræsentant har han hidtil engageret sig i kampen for at bevare skattecentrene i Aarhus, Randers og Grenaa. Som fagforeningsformand er opgaven nu at bevare alle statslige arbejdspladser i Østjylland.

Farvel til Leo

Farvel il Leo jensen, formand for HK stat Østjylland

Farvel til Leo Jensen

På generalforsamlingen sagde Leo Jensen farvel efter en lang faglig karriere. Leo er 62 år og trak sig fra formandsposten som følge af de interne aldersregler i HK.

Leo blev født 1951 i Kastbjerg nord for Randers, og efter studentereksamen på Randers Statsskole blev han studerende på Aarhus Universitet. Han gik dermed den boglige vej, og det var den gang ret usædvanligt, når man som Leo kom fra et arbejderhjem. Han blev studentermedhjælper på stadsbiblioteket i Aarhus i halvfjerdserne, og det blev starten på en faglig karriere.

Leo blev som faglig aktiv først leder af sikkerhedsarbejdet på statsbiblioteket og i 1989 formand for HK-klubben på stedet. I 1997 blev han formand for det, der den gang hed statssektoren i HK Aarhus, og denne post har han haft siden, det vil sige i 17 år - de seneste år som formand for HK Stat Østjylland.

Bent Klim Johansen takker Leo for arbejdet:

- Leo har med sin faglige indsigt slået mange slag for at løfte de statsansatte HK’eres vilkår i først Aarhus og siden hele Østjylland. Han har opnået gode resultater i kraft af sin særlige tilgang til det faglige arbejde, der altid har været præget af både lune og stort engagement.

Leo Jensen fortsætter endnu en tid som HK’s repræsentant i forskellige bestyrelser på uddannelsesområdet.

Andre nyheder om generalforsamlingen

Stat Medlemsdemokrati