Staten dømt til at efterbetale forsvarsansatte millioner

25. marts 2014  |  HK Stat  |  HK Forsvarets Landsklub  |

Mange penge

Moderniseringsstyrelsen standsede i 2012 forsvarets efterbetaling af pensionsbidrag til 1.400 ansatte. Nu har en højesteretsdommer afgjort, at HK’erne skal have deres penge. HK Stat, som rejste sagen, klandrer den statslige arbejdsgiver for at prøve at standse efterbetalingen alene fordi den løb op i et stort millionbeløb.

Flertallet af 1.400 nuværende og tidligere ansatte i forsvaret kan nu se frem til at få tilsammen omkring 26 millioner kroner efterbetalt, som de skulle have haft i pensionsbidrag siden 2006. Pengene kommer, efter at HK Stat har rejst og vundet en voldsgiftssag mod Moderniseringsstyrelsen, statens arbejdsgiverkontor.

Sagen opstod, da Moderniseringsstyrelsen i 2012 standsede en efterbetaling af pensionsbidrag af et såkaldt udligningstillæg, som forsvarets personeltjeneste af egen drift var gået i gang med. Baggrunden var en fejl, der var opstået allerede i 2003.

Finansministeriet standser efterbetaling af pensionsmillioner til forsvarsansatte

Smækkede pludselig kassen i

De første 21, der fik penge retur, modtog i gennemsnit 26.500 kroner. I alt nåede 39 at få en efterbetaling, før Moderniseringsstyrelsen beordrede forsvarets administration til at smække kassen i. Der var alligevel ikke hjemmel til at udbetale pengene, vurderede styrelsen dengang.

HK Stat var uenig, og sagen endte i en faglig voldgift. I går, 25. marts 2014, kom kendelsen fra opmanden, højesteretsdommer Jytte Scharling. Hun giver HK Stat medhold – stort set.

Fra 36 til cirka 26 millioner

Forsvaret skal efterbetale pensionsbidragene, men dog kun for perioden tilbage til juni 2006. Det oprindelige krav på efterbetaling helt tilbage fra 2003 er forældet, siger opmandskendelsen. Og der er ikke grundlag for at tilsidesætte forældelsesfristen, fremgår det af kendelsen.

Det oprindelige tilgodehavende for manglende pensionsbidrag var på 36 millioner. Præcist hvor stort et beløb, der er tale om fra 2006 og frem til i dag, er ikke gjort op endnu, men konsulent i HK Stat Thomas Lynge Madsen vurderer, at der drejer sig om 26 millioner kroner.

HK Stat vil nu informere de enkelte berørte medlemmer. Forsvarets Personeltjeneste har tidligere sagt, at de vil genoptage efterbetalingen, hvis voldgiften nåede frem til, at der er hjemmel for det.

Formand både tilfreds og pikeret

Rita Bundgaard, formand for HK Stat, glæder sig over afgørelsen.

- Jeg er meget tilfreds med, at vores nuværende og tidligere medlemmer får deres retmæssige pensionsbidrag efterbetalt. Pensionen er et væsentligt element i den samlede løn. Samtidig ville det være helt urimeligt, at et flertal af dem, der havde efterbetaling til gode, ikke fik pengene, efter at nogle af deres kolleger havde fået deres efterbetaling, siger hun.

- Men jeg er pikeret over, at den statslige arbejdsgiver tilsyneladende greb ind i forsvarets lønadministration, fordi de opdagede, hvor stort et beløb, der var tale om. At der skulle betales pensionsbidrag fremgår af overenskomsten. Det understreger højesteretsdommeren bag kendelsen også klart. Og en aftale skal efterleves, uanset om beløbene er store eller små, understreger Rita Bundgaard.

Kræver bod

HK Stat anslår organisationens omkostninger til at forberede sagen til op mod 400.000 kroner i form af lønomkostninger og udgifter til advokat og administration. Nu vil fagforeningen have de penge hjem igen – og mere til:

- Vi har brugt en del ressourcer på denne sag, som slet ikke burde være opstået. Blandt andet derfor vil jeg og min næstformand indstille til vores bestyrelse, at vi rejser krav om en bod over for Moderniseringsstyrelsen, siger Rita Bundgaard.

HK Stats bestyrelse mødes torsdag i denne uge.

Ifølge Rita Bundgaard overvejer HK Stat at gå i direkte dialog med Moderniseringsstyrelsen om en bod. Spørgsmål om bod i den slags sager afgøres normalt i Arbejdsretten. Bodens størrelse varierer her omkring 10-20 procent af det beløb, den tabende part i en sag skal betale.

Læs Forsvaret har snydt 1.400 ansatte for millioner af kroner på politiken.dk.

Læs også 'Medarbejdere sejrede over forsvaret i faglig voldgift' på side 11 i Politikens papirudgave onsdag den 26. marts 2014.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK