Inspiration til iværksætteri

26. marts 2014  |  Hovedstaden  |

Det var to meget forskellige tilgange til dét at være iværksættere, som godt 170 af HK Hovedstadens medlemmer blev mødt med, da de tirsdag aften mødte ind til 2 timers oplæg om iværksætteri.

Iværksættermøde i HK Hovedstaden

Oplægsholderne var Ulrich Jardorf, direktør og ejer af Brdr. Jardex A/S, der blandt andet ejer Jardex-butikkerne, og hvis forretning iøvrigt baseres meget på handel med virksomheder, såkaldt b2b. Han har over 30 års erfaring i erhvervslivet. Den anden oplægsholder var Kaspar Basse, der efter at have startet webbureauet Magnetix i 2000, skabte juice-virksomheden Joe and the Juice i 2002 og i 2011 vandt tv-programmet Væxt-faktor.

Iværksætteri som gentleman-sport

Ulrik Jardorf i HK Hovedstaden

Ulrik Jardorf lagde i sit oplæg meget vægt på at man både som erhvervsdrivende og som arbejdsgiver skal opføre sig ordentligt. Man kommer længst ved at sørge for, at forretninger er en win-win-situation. Han ser iværksætteri som en gentlemansport – alle er forberedt på tæsk, men hvis man følger reglerne, går det ikke helt galt.

Gå i gang!

Kasper Basse i HK Hovedstaden

Kaspar Basse lagde vægt på, at man skal lade være med at ville have et perfekt koncept, før man går i gang. I de første år solgte Joe and the juice også vin og andet, og det var egentlig noget rod, sagde han. Konceptet er noget, der er blevet slebet til og strømlinet med tiden. Det vigtigste, man skal gøre som iværksætter, er at gå i gang.

Elsk din idé

De var begge enige om, at man som iværksætter skal være drevet af en stor kærlighed til og en stærk tro på sin idé. Samtidig kræver det tålmodighed, for langt de fleste ideer og forretninger tager lang tid at opbygge. Og så skal man være forberedt på at møde meget modstand undervejs.

Det var med andre ord mange gode betragtninger, som HK Hovedstadens medlemmer fik med sig. Det er godt, for der er mange af HK Hovedstaden medlemmer, der gør sig tanker om en tilværelse som iværksætter. Derfor har HK Ungdom Hovedstaden også arrangeret et iværksætterkursus, der strækker sig over fem aftener, startende den 29. april. Der var 14 af de deltagende på arrangementet, der bagefter kom hen til ungdomskonsulenterne og meldte sig til kurset. Hvis du er interesseret (og ungdomsmedlem), kan du gøre det samme ved at skrive til ungdomskonsulent Jamil Mehdi (se mail her).