HK Stat: Uanstændigt og uacceptabelt, at Skat sender fyrede på overarbejde

27. marts 2014  |  HK Stat  |  HK SKAT  |

Det er uanstændigt og uacceptabelt, at Skat beordrer netop fyrede medarbejdere på overarbejde for at redde skandaleramt it-system. Overarbejdet kan koste de fyrede dagpenge sidenhen, siger HK Stats formand, som sammen med HK-tillidsfolkene på arbejdspladsen har bedt Skats ledelse friholde de afskedigede for overarbejdet.

De fortsatte problemer med det nye inddrivelsessystem EFI har fået Skats ledelse til at beordre mange af medarbejderne på overarbejde. Pålægget gælder også mange de ansatte, som fik deres fyreseddel så sent som i november 2013, og som ikke er fratrådt endnu.

- Det er uanstændigt og uacceptabelt, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

- Problemerne med EFI har været kendt siden september sidste år. Det er udtryk for dårlig planlægning at sende fyrede medarbejdere på overarbejde for at redde stumperne nu, siger hun.

Siden EFI blev lanceret sidste år har problemerne stået i kø. Alligevel udpegede Skat i en stor prikkerunde sidste år en masse medarbejdere, som man ’bedst kan undvære‘. Det er blandt andre disse mennesker, man nu beder om at arbejde over.

- Det er uanstændigt at pålægge medarbejdere, som man lige har dømt ude, at påtage sig overarbejde. Det er langt fra god arbejdsgiveradfærd og stemmer dårligt overens med tillidsreformen, påpeger en vred Rita Bundgaard.

Lønnen modregnes i dagpenge

Redningsaktionen for EFI indebærer, at 320 medarbejdere akut behandler forældelsestruede krav på skatterestancer de næste to uger – og at medarbejderne i afdelingen Indsats er blevet indkaldt til massivt overarbejde. Skat har krævet, at de fyrede arbejder i deres opsigelsesvarsel, og de fyrede slider derfor side om side med kolleger, som fortsat har job i Skat. Overarbejdsbetalingen betyder, at medarbejderne får kontant betaling for timerne. Men for de fyrede vil pengene fra overarbejdet blive modregnet i deres dagpenge, når de forlader Skat endeligt.

- Det er hverken rimeligt eller menneskeligt at stille de fyrede medarbejdere i denne situation, mener Rita Bundgaard.

- Som afskediget er dit primære fokus at få et nyt job, så du kan komme videre og forsørge din familie. Du skal i din opsigelsesperiode have mulighed for at søge videre. Nu pålægges de fyrede en ekstra byrde arbejdsmæssigt men også økonomisk i forhold til dagpengene, der kan blive beskåret.

HK Stat har netop sammen med HK’ernes formand i Skat, Ulla Fabricius, påpeget den urimelige og uanstændige behandling af de fyrede medarbejdere, og har bedt Skats ledelse om at friholde de fyrede medarbejdere for overarbejde.

Fyret