HK'ere valfarter til videreuddannelserne

27. marts 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Professionshøjskolen Metropol har på blot et år oplevet en stigning på knap 20 pct. i søgningen til Akademi og Diplomuddannelserne i offentlig forvaltning.

En ting er at tage et kursus på en uges tid eller to. Noget andet er at kaste sig ud i en egentlig kompetencegivende videreuddannelse. Men det er lige netop det, som især HK Kommunals medlemmer nu i stor stil gør. Det kan man se af tal fra professionshøjskolen Metropol, der viser en stigning i antallet af studerende på Akademiuddannelsen i offentlig administration og forvaltning på 23 pct. og en stigning i den tilsvarende Diplomuddannelse på 12 pct. Sammenlagt giver det en vækst på knap 20 pct. Og langt hovedparten er sket i hovedstaden.

Udviklingen glæder uddannelsesleder Sonny Englund fra Metropol. Og han ser den primære forklaring på udviklingen i oprettelsen af kompetencepuljerne i kommuner og regioner.

- Det har medført mange ekstra penge til at uddanne medarbejderne for. Og udviklingen forstærkes af, at der generelt er en tendens i retning af mere egentlig kompetencegivende videreuddannelse. Der er ingen tvivl om, at HK'erne for alvor har fundet ud af, at hvis de skal klare sig i den virkelige verden, er de nødt til at efter- og videreuddanne sig på et niveau, der er kompetencegivende, siger Sonny Englund, der forventer en endnu større stigning i de kommende optagelsestal, når kompetencepuljen for alvor kommer i brug.

Siger udviklingen også noget om nogle grundlæggende uddannelser, som ikke er fulgt med tiden?

- Der er ingen tvivl om, at det ikke længere holder kun at have en grunduddannelse som for eksempel en kontoruddannelse. Det er alt for kortsigtet, og det har folk forstået. De seneste tre år har vi således haft en enorm vækst på vores professionsuddannelser Offentlig administration og Administrationsøkonom - om væksten er ved at stabilisere sig, siger Sonny Englund.

Er Metropol gearet til det store ekstra rykind?

- Ja, det er vi. Vi er i forvejen vokset meget det sidste par år, hvor vi har fået fordoblet antallet af medarbejdere, samtidig med at vi trækker på endnu flere eksterne undervisere. Vi er nu 27 faste undervisere på forvaltningsuddannelserne plus 50-60 mere her på Institut for Ledelse og Forvaltning, siger uddannelseslederen og forklarer væksten med især de nye professionsbacheloruddannelser. Således havde den i offentlig admininistration et optag på 17, da den startede og her tre år efter på 140 om året.

Det betyder, at Metropol i dag har 6-700 fuldtidsstuderende. Og dermed er studiemiljøet blevet så stort og solidt, siger Sonny Englund, at man også sagtens kan tackle store stigninger på efter- og videreuddannelserne.

Glæde i HK

I HK Kommunal Hovedstaden glæder kontorchef Hans-Henrik Christensen sig over den øgede søgning af HK'ere til uddannelserne.

- Vi prioriterer uddannelse til vores medlemmer meget højt og gør en stor indsats for at hjælpe dem på vej. Blandt andet holder vi medlemsmøder om eksamensangst, ligesom vi i samarbejde med Metropol hvert år har arrangementet 'Prøv en dag på uddannelse'. På den måde prøver vi at fjerne nogle barrierer hos vores medlemmer for at søge kompetencegivende videreuddannelse. Og det er rart at se, at det virker, siger Hans-Henrik Christensen og understreger, at afdelingen fortsat vil gøre, hvad den kan for, via arrangementer og andet, at animere medlemmerne, så endnu flere fremover vil videreuddanne sig og gøre sig klar til fremtidens arbejdsopgaver.