Med Ditte til ILO-kongres

27. marts 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Til maj drager 28-årige Ditte Bredahl Adsersen fra Hvidovre Hospital til Geneve i Schweiz for at følge ILO-kongressen. Det sker som nyudvalgt deltager på Geneveskolens årlige fire ugers kursus.

Selvom det bliver en ordentlig mundfuld, som hun siger, glæder den unge lægesekretær fra Hvidovre Hospital sig voldsomt i denne tid. For få dage siden fik hun nemlig den glade besked om, at hun er udvalgt som en af Danmarks deltagere på Geneveskolen, der hvert år sender ca. 30 yngre deltagere fra fem nordiske lande til Geneve i Schweiz for at følge ILO-kongressen.

- Meningen med højskolen er at øge kendskabet til det internationale samarbejde og de internationale regler og konventioner. Og det bliver helt vildt spændende at komme ned og møde fagligt aktive fra hele verden og blive meget klogere på det hele, siger Ditte Adsersen.

Allerede siden sine helt unge år har hun brændt for at være med til at udvikle fagbevægelsen. Og trods sine kun 28 år er hun på tredje år fællestillidsrepræsentant for ca. 500 kolleger på Hvidovre og Amager Hospitaler. Med sin deltagelse i Geneveskolen får hun nu mulighed for at få den internationale dimension på i sit engagement. Skolen er et fire ugers kursus, der starter med fire dages ophold i Stockholm, hvor deltagerne vælger et emne, de vil skrive en rapport om. Derefter følger nogle internetbaserede opgaver, og det hele slutter med, at delegationen drager til Geneve i tre uger.

- Intentionen er også at styrke det nordiske samarbejde og gøre vores fælles stemme mere hørbar i en globaliseret verden. Og det giver rigtig god mening for mig, siger Ditte Adsersen, der også glæder sig til at møde en masse andre fagligt aktive fra hele Norden og lære dem at kende og få føjet en masse spændende mennesker til sit eget netværk.

- Det kan jo være, jeg får rigtig god brug for dem senere i mit liv, som hun siger.

Geneveskolen drager i år til Schweiz den 25. maj og vender hjem igen 13. juni.

Fakta om ILO

ILO, som på dansk kaldes Den internationale arbejdsorganisation, er FN’s faglige organ for arbejdsmarkedsspørgsmål. Medlemmerne er regeringer, arbejdsgivere og arbejdstagere fra 182 medlemslande, som hvert år mødes i Geneve i Schweiz for at fastsætte internationale standarder om arbejdsmarkedsforhold via vedtagelse af konventioner og henstillinger. Danmark deltager hvert år med repræsentanter både fra regering, arbejdsgivere og lønmodtagere.