Aprilsnar: Slut med kaffe til ansatte i staten

01. april 2014  |  HK Danmark  |  HK Stat  |  Lars Langpech

Kaffe

Slut med kaffe i staten.

Aprilsnar: Rapport udarbejdet i et samarbejde mellem McKinsey og Finansministeriet viser, at statsansattes kaffeforbrug koster skatteyderne 360 mio. kr. om året. Derfor udfases de nuværende kaffeordninger i staten. HK er fortørnet over denne beslutning.

Finansministeriet og McKinsey offentliggjorde i dag en optimeringsrapport, der har været på vej siden 2008. Her hævdes det, at statsansattes kaffeforbrug koster skatteyderne 360 mio. kr. årligt.

- Indregner vi de ca. 115 timer, en statsansat årligt bruger på småpauser i forbindelse med kaffedrikning, er der tale om endnu større omkostninger. Vores beregninger viser, at det drejer sig om et beløb i milliardklassen, siger Niklas Andersen, chefkonsulent hos McKinsey.

På baggrund af rapportens resultater har finansminister Bjarne Corydon (S), besluttet, at automater og maskiner nedtages og afmonteres i takt med at den nuværende lagerbeholdning af kaffe opbruges.

- Undersøgelsen er den første af sin art i Danmark og vil uden tvivl skabe ringe i vandet. Vi har allerede haft de første henvendelser fra en række større virksomheder. Yderligere forventer vi, at kommuner og regioner vil følge trop inden for de næste par uger, udtaler Bjarne Corydon.

HK, der repræsenterer den største medarbejdergruppe i staten, er fortørnet:

- Vi har jo ikke haft nogen tid til at forberede os. Adgangen til kaffe ses som en uformel menneskeret. Vi ved også, at de bedste ideer opstår ved kaffemaskinen og må derfor tage skarpt afstand fra beslutningen, indvender Tina Green, faglig chef i HK Stat.

Finansministeren mener, at beslutningen kan betyde lysere tider for statsansattes helbred.

- For mange af vores ansatte er der tale om et regulært misbrug. Jeg har kolleger, der drikker 10-12 kopper kaffe om dagen. Derfor står vi egentligt i en win/win-situation. Men det er vigtigt, at vi ikke taber denne gruppe i svinget. Vi vil selvfølgelig se på en behandlingsordning til de ramte, tilføjer Bjarne Corydon.

Helt tørlagt bliver staten dog ikke. Fra Finansministeriet forlyder det, at maskiner, der kan omstilles til møntindkast, vil blive stående. På den måde finansierer de statsansatte selv deres pauser. Rapporten nævner, at så længe en kop kaffe koster omkring 27 kr. vil der ikke være en direkte udgift forbundet med kaffedrikningen. Yderligere er det besluttet, at Folketinget, Statsministeriet og Finansministeriet vil være fritaget fra ordningen.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK