Bedre uddannelse nu sikrer job i fremtiden

03. april 2014  |  HK Stat  |

Elever

I februar vedtog Folketinget en reform af erhvervsuddannelserne, som blandt andet indebærer, at vejen til at arbejde på kontor bliver EUX - en kombination af en erhvervsuddannelse og en studentereksamen. HK Stats næstformand Peter Raben (herunder) forudser, at den blanding af praktiske og teoretiske kompetencer vil leve op til de ønsker, de statslige arbejdsgivere har til kontorelevers skolebaggrund.  Foto: Hung Tien Vu (øverst) og Mikkel Østergaard (nederst)

Hvad skal du lave om 10 år? Og hvad skal din efterfølger kunne, når du har forladt kontoret, laboratoriet eller it-afdelingen? HK Stat har en strategi for fag og uddannelse, som skal sikre gode HK-job i fremtiden. Med reformen af erhvervsuddannelserne fra februar 2014 er nogle af målene allerede nået, mener næstformand Peter Raben.

- En af fagforeningens vigtigste opgaver er at sørge for, at medlemmerne også fremover er attraktiv arbejdskraft. På den måde kan vi være med til at sikre indholdsrige og udviklende job til HK’erne – nuværende som kommende.

Ordene kommer fra Peter Raben, næstformand i HK Stat. Han har det politiske ansvar for organisationens fagstrategi. En strategi, der sætter mål for både grundudddannelse og for efter- og videreuddannelse for statsansatte HK’ere.

- Med den nye reform af erhvervsuddannelserne opfyldes en del af strategiens mål. Derfor kipper vi med flaget for EUD-reformen, som næsten alle Folketingets partier enedes om i februar 2014, forklarer Peter Raben.

EUD-reformen kan efter hans mening være med til at sikre, at der også fremover uddannes velkvalificerede medarbejdere til at varetage professionel administration i staten.

- Reformen indebærer, at vejen ind til at arbejde på kontor bliver EUX – en kombination af en erhvervsuddannelse og en studentereksamen. EUX giver den rette blanding af praktiske og teoretiske kompetencer, som også statslige arbejdsgivere efterspørger. Nyskabelsen vil forhåbentlig betyde, at de ikke i så høj grad som nu foretrækker kontorelever med studentereksamen, vurderer næstformanden.

Ny vej til mere uddannelse

- Der bliver som nu én fælles indgang til de merkantile uddannelser. Som noget nyt vil den EUX-baserede kontoruddannelse også give studiekompetence og være adgangsvej til en videregående uddannelse som fx administrationsbachelor, siger Peter Raben.

Med reformen bliver der også mulighed for at tilbyde fag på højniveau, ligesom et forøget timetal skal medvirke til at styrke kvaliteten af erhvervsuddannelserne. Et vigtigt element er indførelsen af adgangskrav. For at blive optaget skal de unge have bestået dansk og matematik ved de afsluttende prøver i folkeskolen.

- Adgangskravet har mødt kritik baseret på frygt for, at nogle unge udelukkes fra en erhvervsuddannelse. På vores område kan kravet vise sig at være en fordel: De statslige arbejdsgivere vil nok se de skrappere krav som en højnelse af uddannelsen, og dermed vil elever med erhvervsuddannelser være mere attraktive, mener HK Stats næstformand.

Peter Raben

Strategien er klar

Uddannelse skal sikre, at HK’eren får jobbet. Kompetenceudvikling skal sikre, at HK’eren er attraktiv og udvikles i jobbet. Faget skal sikre HK-jobs i fremtiden.

Læs hele HK Stats strategi for udvikling af fag og uddannelse

Sådan udvikler HK’ernes arbejdsmarked sig

Det administrative arbejde bliver akademiseret, administrationen bliver effektiviseret og it indgår i enhver opgave. Sådan er nogle af de tendenser, som præger den administrative faglighed nu og fremover.

Læs mere om baggrunden for HK Stats fag- og uddannelsesstrategi