Ole Kjær klappet ind i ny formandsperiode

03. april 2014  |  Sydjylland

HK Sydjyllands afdelingsgeneralforsamling genvalgte formanden, men sagde nej til forslag om at holde generalforsamlinger på skift i forskellige byer.

Formand Ole Kjær på talerstolen under sin beretning. Ved siden af ham dirigent Mette Kindberg og yderst til venstre koordinator i HK Sydjylland, Mogens Jessing, der stod for referatet, samt kontorchef i HK Sydjylland Berit Kjærgaard.

Punkt 8 på dagsordenen, "Valg af afdelingsformand", lagde ikke beslag på mange sekunder af onsdagens afdelingsgeneralforsamling i HK Sydjylland.

Knap havde dirigenten, HK Danmarks næstformand Mette Kindberg, fortalt, at Ole Kjær modtog genvalg, før klapsalverne brød løs.
Og dermed var 56-årige Ole Kjær genvalgt - uden modkandidat.

Beretningen inden valget var med Ole Kjærs egne ord delvist en "hyldesttale" over år 2013 i HK Sydjylland.
Hyldesten var ikke mindst møntet på afdelingens regnskab, som viste et overskud på 2,5 millioner kroner - og endda et overskud på 0,3 millioner på den ordinære drift.

"Som vores statsminister sagde ”Vi gjorde det”, da hun overtog regeringsmagten ved sidste valg, så kan vi sige det samme her i HK. VI GJORDE DET. Og vi er oven i købet så heldige i HK Sydjylland, at det også efterfølgende har været en sejr.
Og hvad er det så, vi gjorde: Vi drejede HK hen mod den organiserende fagforening. Det projekt, vi igangsatte sidste år, bevæger sig i den rigtige retning. Vi ønskede at skabe en fagforening, der mere er en forening for fagligt aktive på vores arbejdspladser end en serviceorganisation på arbejdsmarkedet."

"Vi, der modtager løn i HK Sydjylland, skal altid sikre os, at vores første prioritet er medlemmerne og ikke systemerne. Vores medlemmer skal opleve os som nærværende og relevante. Vi håber at en afledt effekt af disse tiltag vil være, at vores medlemstal bliver stabiliseret. Dette er endnu ikke sket i fuldt omfang, men visionen om at komme ud af 2014 med samme medlemstal, som vi indledte året med, virker ikke længere uopnåelig – det er stadig en ambitiøs målsætning, men ikke uopnåelig,", sagde Ole Kjær.

Tre forslag blev nedstemt - ét blev trukket

Ingen af de indkomne forslag til generalforsamlingen blev vedtaget.

Seniorklubbernes forslag om at annullere besparelsen på seniorernes tilskud med 30.000 kroner om året pr. 1. januar 2014 (fra 300.000 til 270.000 kroner) blev nedstemt.

Det samme gjorde forslaget fra Johnny Hauge, TR i Billund Lufthavn, om at ændre vedtægterne, så HK Sydjyllands afdelings- og sektorgeneralforsamlinger holdes på skift i Horsens, Kolding, Esbjerg, Åbenrå og Sønderborg.
Der var dog nogle minutters debat om forslaget, som Johnny Hauge begrundede med, at det ville udvide medlemsdemokratiet, hvis også medlemmer ude i "hjørnerne" af HK Sydjyllands store område fik nemmere adgang til generalforsamlingerne.
Men flere deltagere i debatten mente omvendt, at medlemsdemokratiet bedst tilgodeses ved at lægge generalforsamlingerne så vidt muligt i midten af området.

Og der var hverken flertal for dette forslag - eller for Johnny Hauges andet forslag om at tillade at stemme ved fuldmagt på generalforsamlingerne. Et forslag, som dirigent Mette Kindberg i øvrigt forklarede ville være i strid med HK's love.

Johnny Hauges tredje forslag - om at det fremover skal være muligt at få adgang til afdelingens regnskab mindst en uge før generalforsamlingen - trak han selv, da bestyrelsen tilkendegav, at man allerede lægger beretning og regnskab på HK Sydjyllands hjemmeside mindst en uge før, og at man fortsat vil gøre det.

SF vil lægge pres på regeringen

Inden generalforsamlingen holdt aftenens gæst, SF-formand Pia Olsen Dyhr, et oplæg, der resulterede i livlig spørgelyst blandt generalforsamlingens 121 deltagere.

Den tidligere minister forsikrede, at SF vil benytte sig af, at man nu er uden for regeringen til at lægge pres på regeringen - blandt andet for at få fjernet loftet over fradrag for fagforeningskontingent.

Mere lighed i det danske samfund

Hun talte også varmt for at udbygge velfærdssamfundet ved at satse på velkvalificeret arbejdskraft, for eksempel ved at man kan bruge sin tid som arbejdsløs på at uddanne sig.

Og hun beskrev SF's nye store projekt som en kamp for at skabe mere lighed i det danske samfund.

Ikke bare fordi den stigende ulighed gør hende bekymret for sammenhængskraften i samfundet:

"Selv IMF (Den internationale Valutafond), som om nogen er kapitalismens fortaler, påpeger, at det, der kendetegner stærke samfund med stor vækst, er en høj grad af lighed blandt borgerne", sagde Pia Olsen Dyhr.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK