Arbejdsmiljødag med fokus på stress og psykisk arbejdsmiljø

07. april 2014  |  Østjylland

Arbejdsmiljødagen den 28. april samler arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og arbejdsgivere til oplæg om stress og trivsel.

På flere fronter sætter HK Østjylland for tiden fokus på det psykiske arbejdsmiljø, og det med god grund.

Mange arbejdspladser oplever både nedskæringer og øget arbejdspres, og det kan let får medarbejdere til mistrives og i værste fald gå ned med stress. Det psykiske arbejdsmiljø er således under pres, og det er emnet, når HK Østjylland inviterer til arbejdsmiljødag den 28. april:

- Her samler vi arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og arbejdsgivere til en drøftelse af, hvordan vi kan være mere opmærksomme på de signaler, der viser, at medarbejdere har det skidt på arbejdspladsen, siger arbejdsmiljøvejleder Pia Hartvig, HK Østjylland.

- En psykolog fra Arbejdstilsynet vil komme med oplæg om, hvornår man kan bruge Arbejdstilsynet, hvordan man med størst mulig succes får fat i dem, og hvad de så faktisk kan hjælpe med, fortæller Pia Hartvig, der selv har en del erfaringer fra sit arbejde som arbejdsmiljøvejleder i HK Østjyllands Arbejdsmiljøteam.

HK Østjylland indbyder til Arbejdsmiljødag med fokus på stress og psykisk arbejdsmiljø

Også stressforsker Thomas Milsted kommer med oplæg. Han har i mere end 15 år været en af landets mest benyttede foredragsholdere inden for områder som stress, trivsel og arbejdsglæde, og han har skrevet flere bøger om emnet. Thomas Milsted vil blandt andet tale om, hvordan vi får større fokus på trivsel og om, at stress faktisk kan være farligt. Vi taler meget om stress, men de færreste ved, at man kan dø af det.  Foredraget lærer dig at tage ansvaret for din egen stress, og du får anvisninger til, hvordan du skaber trivsel og arbejdsglæde for dig selv.

Når ledige får stress

Også på andre måder er HK Østjylland med til at skabe øget opmærksomhed om psykisk arbejdsmiljø og stress. I P4 Østjylland deltog tre repræsentanter fra afdelingen, da stationen over flere udsendelser tog emnet op. En af dem var vejleder Tina Skjøttgaard, HK Østjylland.

- Jeg fortalte om, hvordan ledige rammes af stress, fordi de ikke har kontrol over deres egen situation. De søger og søger men kommer måske ikke en gang til samtale. Samtidig oplever de, at de mister kompetence for hver dag, der går. Andre kommer foran dem i køen, så de føler, at de kommer mere og mere bagefter, selv om de hele tiden arbejder hårdt for at komme i gang igen. De oplever, at der er mange om buddet i dag, typisk mellem 300-400 ansøgninger til samme stilling - og hvordan kommer de så igennem nåleøjet? Det er en meget stressende situation, som rammer mange ledige, siger vejlederen.

Udover Tina Skjøttgaard deltog også sagsbehandler Lisbeth Bertramsen og faglig chef Gitte Færgemann fra HK Østjylland i udsendelserne.

Se flyer om den 28. april

Tilmeldingtil den 28. april

Arbejdsmiljø Stress

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK