Vi vil gerne høre dine forslag til en bedre fagforening

07. april 2014  |   |

Fra TR Kursuskonference

Kampagnen for en styrket fagforening blev skudt i gang på en 2-dages kursuskonference den 3. og 4. april, hvor 60 tillidsrepræsentanter var samlet i Odense.

Inden for de næste par måneder vil alle medlemmer af HK Trafik & Jernbane blive kontaktet af deres tillidsrepræsentant - fordi vi er meget interesseret i at få en god samtale med dig om, hvordan vi kan gøre fagforeningen bedre.

Udover en personlig kontakt vil vi også invitere dig med til en helt ny type fyraftensmøder, som vi kalder ”aktive lyttemøder”, hvor ledelsen i HK Trafik & Jernbane deltager for at give fuld opmærksomhed på forslag til forbedringer i fagforeningens arbejde. Vi håber, at så mange som muligt af jer vil deltage og fortælle os om de ønsker, I har til fagforeningen i fremtiden - som gør, at vi rammer bedre plet med vores aktiviteter.

”Back to basics” – nu også i fagbevægelsen

Vi tror på, at en styrkelse af fagforeningen kan skabe en ny faglig dagsorden i virksomhederne, som er i stand til at skabe flere og bedre resultater for den enkelte – når bare vi aktivt bruger vores fællesskab. Fagforeningen er i dag ikke lige så stærk og toneangivende som før hen – og som det siges i sportsverdenen, så er man er ikke bedre end sin seneste kamp. Men den sidste kamp er ikke blæst af!   Grundtanken med fagbevægelsen er, at når vi optræder enigt, samlet og aktivt, så vil vi bedre kunne overbevise ledelserne og politikerne om at lytte til os og vores forslag til forandringer.   Som det er lige nu, har de store jernbanevirksomheders topledelser bombet tilliden, samarbejdskulturen og det psykiske arbejdsmiljø flere år tilbage. Det gør ondt - og det vil fortsætte lige indtil, vi i fællesskab siger stop og sætter en ny dagsorden.   Ikke at vi drømmer os tilbage til fordums ”virksomhedsfællesskab” – dertil er de politiske og økonomiske krav til virksomheden blevet for omfattende. Men vi tror på, at fagforeningens fælles styrke skal ”genopfindes” – for at sikre medarbejderne indflydelse på fremtiden og forhindre vilkårlige forringelser.   Her har du som medlem en meget vigtig rolle, som vi håber du vil spille med på.   Tag godt imod os, når vi kontakter dig!

Se videoklip fra TR-kursuskonference

60 tillidsrepræsentanter i HK Trafik & Jernbane var i sidste uge samlet i Odense, hvor der var enighed om, at fagforeningen skal forny sig og sætte alle kræfter ind på at komme i bedre samklang med medlemmernes interesser – enkeltvist og i fællesskab.

Linda, Arriva Tog
Lisa, DSB
Martin, DSB

Mogens, DSB Pernille, HK Trafik & Jernbane
Robert, Banedanmark

Aktive lyttemøder i foråret 2014

Mandag 5. maj i København
Tirsdag 6. maj i København
Onsdag 7. maj i Fredericia
Tirsdag 13. maj i Høje Taastrup
Tirsdag 20. maj i Herning
Onsdag 21. maj i Aarhus

De bliver afholdt som fyraftensmøder i nærheden af din arbejdsplads eller tæt på en relevant togstation. Vi sørger for forplejning. Reserver allerede nu en dato, der passer dig – og tilmeld dig, når du modtager invitationen.