Større tilfredshed trods mere stress og mindre løn

10. april 2014  |  Chefgruppen  |  Berit Andersen

Presset på kommunernes og regionernes ressourcer afspejler sig på flere måder i ledernes vurdering af den personalepolitiske situation, viser en ny Epinion-undersøgelse. Alligevel er lederne generelt mere tilfredse.

På plussiden er, at lederne overordnet er blevet mere tilfredse med personalepolitikken, at de sjældent får nej til at uddanne sig, og at de kun har milde stress-symptomer. På negativsiden er, at kun et mindretal får opstillet udviklingsplaner, at der er mindre tilfredshed med såvel lønforholdene, senior-politikken som det psykiske arbejdsmiljø.

Sådan er den personalepolitiske situation i kommuner og regioner i dag sammenlignet med for tre år siden. I hvert fald set fra de lederes side, som har medvirket i en Epinion-undersøgelse foretaget for HK Kommunal

Ja til uddannelse

Hvad uddannelse angår, har 89 pct. af lederne gennemført en kompetencegivende uddannel-se. Flest en hel kommunom og mange en hel eller delvis diplom. Af de ledere, som ikke har taget ekstra uddannelse, planlægger 18 pct. at gøre det inden for det næste år. Langt de fleste ledere får ja til uddannelse – kun 7 pct. får afslag. Det er især ambitioner om at udvikle sig på jobbet og ønsket om at ruste sig til fremtiden, der motiverer lederne til at tage en uddannelse. Færre end for tre år siden mener dog, at mulig-heden for uddannelse har den store betydning. Og det resultat står lidt i kontrast til, at der er flere, som forventer, at de har dårligere mulig-heder for at få job igen, hvis de bliver arbejds-løse.

I en kommentar til disse resultater siger formanden for Chefgruppen i HK Kommunal, Torben Hald:

- Det er positivt, at lederne uddanner sig, men skuffende, at der ikke er flere, som tager en hel Diplom. Det burde være et krav, at en leder har en Diplom, en master eller lignende. For hvis vi   vil noget, er vi nødt til at uddanne os. Ellers kommer vi til at overlade alle chefposterne til nogle med højere uddannelser.

Færre udviklingsplaner

Får lederne sjældent nej til uddannelse, er der dog stadig meget at hente, når det gælder udviklingsplaner. For faktisk får færre end for tre år siden opstillet planer enten for sig selv eller den gruppe, de er en del af (47 pct. i 2013 mod 55 pct. i 2010). Til gengæld er der flere af dem, der får en udviklingsplan, som nu får den på skrift og er meget tilfredse med opfølgningen.

Milde stress-symptomer

Stress er også et emne, der fylder meget i bedømmelsen af personalepolitikken. Faktisk føler 35 pct. af lederne sig stressede, mens to tredjedele oplever, at deres arbejdsplads er præget af stress. Næsten alle har oplevet et eller flere stress-symptomer. Men heldigvis er de fleste symptomer af mildere karakter, som fx træthed, søvnbesvær, koncentrationsbesvær og hovedpine. På spørgsmålet om, hvordan arbejdspladserne så håndterer stress-problemerne, svarer to tredjedele af lederne, at arbejdspladsen har et tilstrækkeligt beredskab til at håndtere dem, mens næs-ten en tredjedel mener, at beredskabet er for dårligt.

- Det er beskæmmende, at så mange ledere føler sig stressede. Det kunne tyde på, at de ikke er gode nok til at få talt med deres chef og heller ikke til at sige fra, siger Torben Hald. Han taler derfor for, at man på arbejdspladserne sætter i system, at alle ledere fx en gang hver tredje måned kan få en times samtale med en coach eller en mentor.

At lederne, ifølge undersøgelsen, samtidig mener, at personalepolitikken er blevet bedre, kunne tyde på, mener Torben Hald, at lederne finder sig i mere end de burde. Måske pga. den generelt dårlige jobsituation.

Det er især ledernes arbejdsopgaver og mængden af dem, som stresser lederne i hverdagen. Hovedparten oplever, at der bliver stillet klare krav til kvaliteten af deres arbejde, mens kun et mindretal føler, at de får tilstrækkelig hjælp til at prioritere arbejds-opgaverne. Alt i alt er der i dag noget mindre tilfredshed med personalepolitikken ift. det psykiske arbejdsmiljø end for tre år siden.

Lønnen fylder mindre

Helt overordnet føler lederne sig værdsat på arbejdspladsen. Både af kolleger og chefer. Men det afspejler sig tilsyneladende ikke i lønningerne. I hvert fald er der generelt stor utilfredshed med lønforholdene – også større end for tre år siden. I dag er det mere end halvdelen, som føler, at lønnen ikke afspejler deres kvalifikationer. Især kvinderne er utilfredse, hvilket også fremgår af, at der i dag er markant mindre tilfredshed med ligelønnen end for tre år siden. Trods den generelle utilfredshed er det dog kun en femtedel, som bringer emnet løn op ved medarbejdersamtalerne. Og færre får også lønnen diskuteret ved separate samtaler. Alt i alt er det således kun 38 pct. af lederne, som har fået lønforhøjelse inden for de seneste to år. Og måske af samme grund svarer et stort flertal af lederne – større end for tre år siden – at de savner en mere præcis tilkendegivelse af deres lønmæssige udviklingsmuligheder.

Stress Arbejdsmiljø Løn