Det går godt i HK Hovedstaden!

11. april 2014  |  Hovedstaden

En afdeling med stigende medlemstal, sund økonomi og et godt samarbejde. Det var overordnet det budskab, som medlemmerne af HK Hovedstaden repræsentantskab blev mødt med, da de var til generalforsamling torsdag den 10. april. Blandt punkterne på dagsordenen var også valg af formand for en 2-årig periode. Christian Grønnemark genopstillede, og der var ingen andre kandidater. Der var klapsalver, da han blev enstemmigt genvalgt.

Fanemarch

Traditionen tro blev generalforsamlingen indledt med faneindmarch til ”Når jeg ser et rødt flag smælde”.

Gæstetaler med fremtidstro

Gæstetaler Peter Hummelgaard

Gæstetaler Peter Hummelgaard Thomsen på talerstolen i HK Hovedstaden

Derefter blev talerstolen indtaget af Peter Hummelgaard Thomsen, der udover at være socialdemokratisk folketingskandidat er en meget brugt debattør. Han tog udgangspunkt i en tale af Robert Kennedy og talte om alt dét, som giver livet værdi uden, at det tæller med i økonomernes regnestykker over samfundets rigdom.

På trods af krisen er Peter Hummelgaard Thomsen fuld af fremtidstro, fordi vi stadig har en stærk samfundsmodel, og fordi krisen har vist os, at værdier er andet og mere end hurtige fortjenester. Han synes også, at det er glædeligt, at HK Hovedstaden kan melde om fremgang i medlemstallene. Det viser nemlig, at folk gerne vil være med i fællesskaber, der styrker dem.

Beretningen for 2013

Formandens beretning

Et af dagsordenspunkterne var formandens aflæggelse af beretning for 2013. Formand Christian Grønnemark gik derfor på talerstolen. Overordnet måtte han fortælle, at han som fagforeningsmand ikke var overvældet over de tiltag, regeringen har taget for at styrke arbejdstagerne på arbejdsmarkedet.

Dagpengereformen kaldte han direkte den største forringelse for arbejdstagerne. Et enigt repræsentantskab endte med at vedtage en udtalelse, hvor det blev fremhævet at HK vil stå fast på en retfærdig og anstændig behandling af arbejdsløse. Den fulde tekst kan ses i linket ude til højre.

Beskæftigelsessystemet står over for en revision, og her fremhævede Christian Grønnemark tre ønsker: En målrettet og individuel indsats, en mere central rolle til a-kasserne og et massivt sats på uddannelse og opkvalificering.

Også på ligestillingsområdet mener Christian Grønnemark, at der er brug for, at det rent faktisk bliver gjort noget. For der er stadig ikke reel ligestilling mellem kønnene. Her vil øget barsel til mænd være et vigtigt skridt på vejen.

Der er brug for unge med erhvervsuddannelser

Deltagere på repræsentantskabsgenerealforsamling 2014

Christian Grønnemark fortsatte sin beretning med at tale om erhvervsuddannelsesreformen. Den ser han meget positivt på og han er glad for at det er et bredt flertal i Folketinget, der står bag:

- Vi ved, at Danmark ud i fremtiden kommer til at mangle fagligt uddannede. Og hvis vi ikke sætter ind nu, kan det være, at det i fremtiden kommer til at koste lige så meget at få besøg af blikkenslageren, som det koster at få sat kroner på tænderne hos tandlægen. Derfor er det godt, at erhvervsuddannelserne nu er blevet moderniseret og forbedret, så de i højere grad kan tiltrække de unge.

Det er dog ikke kun de unge, der skal have gode uddannelser. Også alle de HK’ere der er i fuld gang på arbejdsmarkedet skal videreuddanne sig og få nye kompetencer:

- Brede nye kompetencer kan give bedre vilkår, karrierer og større tryghed. Og vi skal gennem politiske aftaler eller aftaler på arbejdsmarkedet sikre, at vi kan få kompetenceløft både i krisetider, og når det går godt. Det er nemlig mennesker og deres evner, der er Danmarks rigdom og råstof. Det er evner, der skaber vækst, og derfor skal vi satse massivt på uddannelse.

HK Hovedstaden står sammen – det giver styrke!

På de indre linjer går det godt i HK Hovedstaden. Der er styr på økonomien – og så er der medlemsfremgang. Det afspejler, at de forskellige afdelingssektorer er gode til mange ting. Både til at tage sig af deres medlemmer, at styrke de lokale fællesskaber på de mange forskellige arbejdspladser og at arbejde sammen på tværs til gavn for medlemmerne.

Et af de konkrete resultater er at der i løbet af det næste år vil blive afholdt fem arbejdsmiljøkonferencer for HK Hovedstadens arbejdsmiljørepræsentanter. Konferencerne afholdes i et samarbejde mellem HK Hovedstadens afdelingssektorer.