HK Stat MidtVest kæmper for lokale skattecentre

11. april 2014  |  MidtVest

Med brev til regeringens skatte- og landdistriktudvalg kaster HK-formand sig ind i kamp for at bevare lokale skattecentre. Brevet får nu V-politiker til at stille spørgsmål til minister

Lokale skattecentre bør bevares, når Skat skal halveres fra 30 til 15 centre i år. Det mener formand for HK Stat MidtVest Anne-Mette Olsen. I Midt- og Vestjylland er centret i Skive tilsyneladende i spil. Men det er vigtigt for landsdelen, at arbejdspladserne bevares her. De er med til at få lokalområdet til at leve. Derfor har formanden skrevet til regeringens skatteudvalg og landdistriktudvalg med sin bekymring og for at minde de ansvarlige politikere om, at staten har et særligt ansvar:

Skattecenter

"Det fremgår af regeringens redegørelse til folketinget i den regional- og Landdistriktspolitiske Redegørelse 2013 fra Ministeriet for By-, Bolig og Landdistrikter,afsnit 5.5, side 21, at ”det kan have en betydning for et områdes udvikling og vækst,at der findes statslige arbejdspladser i umiddelbar nærhed. Beslutning om placering af statslige arbejdspladser tages på baggrund af flere hensyn", skriver Anne-Mette Olsen.

I brevet udtrykker hun også sin bekymring for de skatteansattes arbejdsvilkår. De har siden 2005 været gennem voldsomme omstruktureringer.

Se hele brevet til regeringens udvalg

Udvalgsspørgsmål til landdistrikt-minister

Brevet fra HK Stat MidtVest har fanget opmærksomheden flere steder på Christiansborg. Nu skal minister for By, Bolig og Landdistrikter Carsten Hansen også forholde sig til statens midt- og vestjyske arbejdspladser i et såkaldt udvalgsspørgsmål.

Venstre-politiker og folketingsmedlem Thomas Danielsen har nemlig også læst brevet fra HK Stat MidtVest. Han er også Venstres landdistriktordfører. Og han beder nu ministeren om at tage stilling til sagen ved at stille spørgsmål i forlængelse af brevet:

-  Landdistriktsministeren bedes kommentere henvendelse fra Sektorformand for HK Anne-Mette E. Olsen, ULØ Alm. del Bilag 117, hvor hun oplyser: >>Etablering af 30 skattecentre blev til efter et politisk forlig i 2005 og skulle ses som kompensation for tab af andre statslige arbejdspladser. Hvilke andet og senere politisk forlig har ændret denne beslutning?<<. Er der efter Landdistriktsministerens vurdering lavet andre og senere politiske forlig, der ændre på denne situation?

Se hele spørgsmålet her

Arbejdsmarked Politik