iSight. Kender du din iPhones kamera?

14. april 2014  |  Vigdis Jensen

IPhone-kameraets funktionalitet rækker faktisk temmelig langt. Får du mest muligt ud af det?

iPhone

Alle virksomheder burde ideelt set eje eller have adgang til både gode kameraer og videooptagere. Det giver dem nemlig mulighed for at producere alsidigt salgs- og informationsmateriale, dynamisk hjemmesideindhold og brugervenligt supportmateriale, sådan at de rammer både de visuelt og auditivt modtagelige brugere og kunder.

Jeg har netop fået mig en iPhone 5s. Noget af det, jeg har set allermest frem til fremover at kunne få glæde af, er det efter sigende overraskende funktionelle kvalitetsprodukt, man finder i telefonens kamera kaldet iSight-kameraet.  Det har 8 megapixel, og både billedsensoren og blændeåbningen er større end i iPhone 5. Faktisk er iPhone-kameraet efterhånden så tilfredsstillende, at en amerikansk fotograf i slutningen af 2013 lavede en hel modeserie i det amerikanske modeblad Vogue udelukkende ved brug af sit mobilkamera. Trods inhabilitet siger Apple det faktisk meget godt selv: "Det er ikke bare et fremragende mobilkamera. Det er et fremragende kamera, punktum."

Vidste du, at ...
- Hvis du bruger din iPhones egen kameraapp kan du både styre skarpheden og regulere lysmængden, der passerer ind gennem kameraet. Du kan fokusere på et bestemt punkt i dit motiv ved at trykke på skærmen dér, hvor du gerne vil have det skarpt. Når du er tilfreds, holder du fingeren inde på det sted, som du har stillet skarpt på. Kameraet låser sig nu fast på dine valgte indstillinger og gemmer både fokuspunkt og blænde. Funktionen er lige i øjet, hvis du vil fremhæve et motiv i forgrunden og lade baggrunden være sløret.

- Muligheden for serieoptagelse er også praktisk at kende. Med sine ti billeder per sekund er kamerafunktionen supersmart, hvis du vil lave en billedserie ud af motiver i bevægelse. Funktionen aktiveres så nemt som ved at holde knappen, du bruger til at tage billedet med, nede i ekstra lang tid. Bagefter vil du i kamerarullen få vist det enkeltbillede, som iSight mener er i bedst kvalitet, og du derfor formodentlig bedst vil kunne lide – samtidig med at du har adgang til den komplette sekvens af billeder.

- Slip for at kassere billeder, fordi de er blevet rystede. Det er brandærgerligt – og det går ofte ud over de mest stemningsfyldte billeder. Med funktionen HDR slået til tager kameraet fire billeder med kort eksponeringstid og kombinerer bagefter de bedste dele af billederne til et billede med så lidt "støj" som muligt. Det er virkelig smart, og jeg har altid funktionen aktiveret. Du åbner simpelthen bare kameraappen og aktiverer funktionen i den øverste bjælke.

- Godt nyt til iPhone 5s-ejere: Kameraet i 5s optager de populære panoramabilleder 50 % hurtigere end kameraet i iPhone 5, nemlig med 30 billeder per sekund.

- En anden funktion, jeg allerede har brugt i arbejdsregi, er muligheden for at tage et skærmbillede ved at trykke lukkeren og hjem-knappen ned på samme tid.

Efterredigering
I funktionen Fotos har du desuden adgang til de kendte standardredigeringsfunktioner, dvs. automatisk forbedring, tilpasning af farve, ni forskellige filtre, rotation, fjernelse af røde øjne og beskæring.

Vil du gerne tage efterredigeringen et skridt videre, kan jeg anbefale det gratis redigeringsprogram Snapseed som supplement. Det er et godt begynderprogram for den fotograferingsinteresserede og fås til både Android og iOS. I det program kan du efterredigere både kontrast, farver, skygger og skarphed og anvende en række filtre. Med funktionen "selective adjust" kan du fx fremhæve enkelte dele af dit billede, idet funktionen tillader dig at markere et område, som du vil lysne, ændre farver på eller justere kontrasten på.

Hvis du vil vide mere om iSight-kameraet, kan du klikke her.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK