Fakta om EU

21. april 2014  |

Eksempler på rettigheder sikret af EU-direktiver:

Vikardirektivet: EU har vedtaget det såkaldte vikar-direktiv, som blev implementeret i dansk lovgivning i 2013. Det betyder som udgangspunkt, at vikarer skal have de samme rettigheder som fastansatte, når det kommer til fx løn, arbejdstid og ferie.

Arbejdstidsdirektivet: EU vedtog i 1993 arbejdstidsdirektivet og reviderede det i 2003. Det er implementeret i danske overenskomster og i lovgivningen. Det betyder blandt andet, at den maksimale ugentlige arbejdstid er på gennemsnitligt 48 timer inkl. overarbejde, at du har ret til mindst 11 timers hvile per døgn, og mindst ét hviledøgn per uge.

Barselsdirektivet: EU vedtog i 1992 barselsdirektivet, der er implementeret i danske overenskomster og lovgivning. Det betyder blandt andet, at du har ret til 14 ugers barsel og ikke må fyres på baggrund af din graviditet. Og gravide må ikke forpligtes til at arbejde om natten, eller under forhold, der kan skade barnet.

Eksempler på rettigheder håndhævet af EU-domstolen:

Ret til erstatningsferie: En dom fra EU-domstolen blev i maj 2012 implementeret i den danske ferielovgivning. Det betyder, at du har ret til erstatningsferie, hvis du bliver syg, efter at du er startet på din ferie.

Større beskyttelse af syge: En dom fra EU-domstolen i 2013 i to sager, som HK har ført, betyder at handicapbegrebet er blevet udvidet. Det vil sige, at hvis du har en funktionsnedsættelse, der gør dig syg i en længere periode, så har din arbejdsgiver ikke ret til at fyre dig efter 120-dagesreglen i funktionærloven. Du har f.eks. ret til at få nedsat din arbejdstid, så den passer til dig. Og du har rettigheder efter forskelsbehandlingsloven, så snart du har en langvarig funktionsnedsættelse, der går ud over din erhvervsevne.

Kilder: EU-oplysningen.dk, bm.dk, hk.dk, europa.eu

Det Europæiske Råd: Her samles de 28 medlemslandes ledere og fastsætter EU’s overordnede politiske retning.

EU-parlamentet: De 750 medlemmer vælges direkte af EU-borgerne hvert femte år og har tre hovedopgaver: At drøfte og vedtage EU's love sammen med Rådet. At kontrollere de andre EU-institutioner, særligt Kommissionen, for at sikre, at de er demokratiske. Og at drøfte og vedtage EU's budget sammen med Rådet.

Rådet for den Europæiske Union: Uformelt også kendt som Rådet. Består af de nationale ministre fra hvert EU-land. Rådets opgaver består i vedtagelse af EU-lovgivning, samordning af medlemslandenes overordnede økonomiske politikker, underskrivelse af aftaler mellem EU og andre lande, godkendelse af EU's årlige budget, udvikling af EU's udenrigs- og forsvarspolitik og koordinering af samarbejdet mellem medlemslandenes domstole og politi.

EU-Kommissionen: Her sidder 28 kommissærer – en fra hvert medlemsland. Kommissionen fører tilsyn med og gennemfører EU's politikker ved at fremlægge forslag til ny lovgivning for Parlamentet og Rådet, forvalte EU's budget og tildele støtte, håndhæve EU-lovgivning (sammen med Domstolen) og repræsentere EU internationalt.

EU-Domstolen: Domstolen har én dommer fra hvert EU-land og fortolker EU's lovgivning for at sikre, at den anvendes på samme måde i alle EU-lande. Den afgør også retstvister mellem medlemslandenes regeringer og EU's institutioner. Privatpersoner, virksomheder eller organisationer kan også indbringe sager for Domstolen, hvis de mener deres rettigheder er blevet krænket af en EU-institution.

Kilde: europa.eu

Arbejdskraftens frie bevægelighed er et grundlæggende princip i EU. Det er fastsat i artikel 45 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og er blevet udviklet gennem den afledte EU-lovgivning og EU-domstolens retspraksis.

Som EU-borger har du ret til at:

• søge arbejde i et andet EU-land
  • arbejde uden arbejdstilladelse
  • bo der, mens du arbejder
  • opholde dig der – også når dit ansættelsesforhold ophører
  • blive behandlet på lige fod med landets egne borgere med hensyn til adgang til arbejde, arbejdsvilkår og alle andre sociale ydelser og skattefordele

Kilde: Europa Kommissionen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK