Arbejdsgivere misbruger løntilskudsordninger

22. april 2014  |  Østjylland

Rådmand i Aarhus, Thomas Medom (SF) ser nu på problemet, som HK Østjylland rejste i forbindelse med en sag, hvor efteruddannelsespenge gik direkte i arbejdsgiverens lommer

Generelt ser HK Østjylland desværre flere og flere eksempler på, at arbejdsgivere på helt groteske måder udnytter tilskuddene, der er bevilget til f.eks. fleksjob, jobrotation, arbejdsprøvning og elever. Moralsk er de pågældende arbejdsgivere for længst gået over stregen, men en række sager, som HK Østjylland har kigget efter i sømmene, kunne antyde, at de måske langt hen ad vejen har holdt sig inden for lovens rammer.

Det er naturligvis uholdbart, og derfor har HK Østjylland forelagt sagen for blandt andre rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune, Thomas Medom (SF). Han giver udtryk for, at han anerkender problemet og har derfor sat en proces i gang, som forhåbentlig leder frem til en god og fornuftig løsning.

Den konkrete baggrund er et eksempel fra netop Aarhus Kommune, der gav 50.000 kroner til en arbejdsgiver, som ansatte en HK'er i fleksjob. Pengene var egentlig øremærket til personens efteruddannelse, men selv om fleksjobberen flere gange kom med ønsker og forslag, blev det ikke til noget, og nu er virksomheden gået konkurs.

- Jeg synes jo nok, at kommunen kunne have været lidt mere skarp i den sag, men de sagsbehandlere, der var med omkring etableringen af fleksjobbet, har givet udtryk for, at reglerne ikke er skruet sådan sammen, at de skal holde øje med, om efteruddannelsespengene nu også bliver brugt til formålet. Så en mulig løsning kunne være, at man først udbetaler pengene, når man har et bilag som viser, hvad pengene er brugt til. Det er et helt almindeligt købmandsprincip, som nemt kunne anvendes, uden at ødelægge formålet med ordningen, siger faglig konsulent Søren Sørensen, HK Østjylland.

I HK Østjylland ærgrer man sig godt og grundigt over, at de ordninger, der i deres udgangspunkt er gode redskaber til at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked, bliver misbrugt af arbejdsgivere, der på den måde stikker tilskudspengene direkte i deres egne lommer.

- Det er blandt andet baggrunden for, at vi begynder at se flere og flere arbejdspladser, hvor de fleste medarbejdere – om ikke alle – er tilskudspersoner. Disse virksomheders økonomi er simpelthen hængt op på, hvor store tilskud man får til medarbejderne, og det tegner et billede af, at man nogle steder er ved helt at afskaffe ansættelse af medarbejdere på normale vilkår, påpeger formanden for HK Østjylland, Viggo Thinggaard.

Politik

i HK Østjylland