- Det var vist en dårlig undskyldning

22. april 2014  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Peter Modin, leder af vagtcentralen i Nykøbing Falster. Foto: Tom Ingvardsen

To gange har medarbejdere i Guldborgsund Kommune oplevet, at politiet ikke har villet optage en anmeldelse om trusler fra borgere. Skulle vi undersøge alle trusler, kunne vi ikke gøre andet, lyder det fra politiet.

For nylig kørte flere medier historien om, at jobcentre hyrede vagter i forbindelse med den nye kontanthjælpsreform, som kunne give flere aggressive borgere, når virkeligheden om mistede ydelser gik op for dem.

Det fik Birte Merrild fra jobcentret i Guldborgsund Kommune til at komme med en oplevelse.

En nytilmeldt borger, som derfor ingen forhistorie om aggressivitet havde, var mødt op til samtale.

Samtalen med Birte Merrild udviklede sig – og borgeren sluttede af med følgende sætning: 'Pas på jeres børn, og I må hellere kigge jer over skulderen.'

- Skal det forstås som en trussel, spurgte Birte Merrild.

'Nej, men kig jer hellere over skulderen.'

Gik til leder

Birte Merrild gik til sin leder, der sørgede for kontakt til vagthavende hos politiet, som turnerede anmeldelsen med følgende replik:

- Ja ja, hvis vi skulle tage os af alle trusler, så kunne vi ikke gøre andet, og vedkommende har ingen tidligere sager, andet end noget færdsel, men hvis du insisterer, så kan det komme i døgnrapporten.

Ifølge Birte Merrild er samme reaktion på en anmeldelse om trusler sket en gang tidligere.

Kommunalbladet har spurgt Peter Modin, leder af vagtcentralen i Nykøbing Falster, hvad meningen er.

En balancegang

Kommunalbladet: Får I mange anmeldelser om trusler?

- Vi bliver nærmest bombarderet med henvendelser om elektronisk fremsendte trusler.

Kommunalbladet: Hvor alvorligt tager I det, når folk ringer med anmeldelse af trusler?

- Jamen, det er en balancegang. Og den er svær. For man kan sige, at her har vi typisk at gøre med borgere eller klienter, der har et handlingsregister, som kan være mere aggressivt end andres. Og vi har jo altid sagt, at offentligt ansatte skal kunne håndtere situationerne, fordi de har en særlig uddannelse og erfaring.

Kommunalbladet: Så de ansatte skal kunne tåle trusler?

- Nej, for vi må jo erkende at tiderne ændrer sig, og at medarbejdere kan have en konkret frygt ved trusler. Men jeg mener også, at meget handler om, hvordan man taler til folk.

Vist en dårlig undskyldning

Kommunalbladet: Så det kan ikke betale sig at melde en trussel til jer?

- Det vil altid være en vurdering hos os, hvordan den skal behandles, og jeg kan godt se, at det kan have et selvstændigt formål, at vi får registreret alle henvendelser omkring trusler. Dels fordi det i sig selv er tryghedsskabende, dels hvis den samme person bliver anmeldt flere gange, må vi iværksætte nogle foranstaltninger.

Kommunalbladet: Og når der bliver svaret, at vi ikke har noget på manden ud over lidt færdsel, er det vel ikke at blive taget alvorligt?

- Nej, det var vist en dårlig undskyldning, for med den tankegang vil der jo heller aldrig komme en sag. Men efter at have fået forelagt sagen, så kan jeg sige, at vi vil stramme op.

Kommunalbladet: Hvordan det?

- Det kan være, at vi i 2014 vil optage og registrere alle henvendelser om offentligt ansatte, som bliver udsat for trusler. Og jeg vil snakke med vores jurister om, hvad der skal til for at sagerne bliver til noget.

Kommunalbladet: Hvad mener du?

- Det kan godt være, at vi optager hændelsen, men at den måske slutter med det samme, hvis vi vurderer, at vi ikke kan løfte bevisbyrden eller, der ikke er begrundet mistanke.

Kommuner kan ikke ændre retsplejeloven

Kommunalbladet: Når nu de fleste kommuner har en politik om nul-tolerance, og alle trusler skal anmeldes, så bør I vel også støtte op om den politik?

- Altså fordi kommuner har en nul-tolerance kan de jo ikke lave om på retsplejeloven, og den kræver, at der skal være et grundlag for at indlede en efterforskning for, at vi behøver optage en anmeldelse.

Kommunalbladet: Men er det ikke et problem og rimelig klokkeklart, når en klient direkte siger til en ansat: 'pas på jeres børn'.

- Jo, jeg kan godt se problemet. Og derfor siger jeg også, at der vil blive strammet op. Arbejdsmiljøloven siger jo i princippet også, at ansatte skal kunne gå trygge på arbejde.

Kommunalbladet: Men vægter I anmeldelser, som er ringet ind, anderledes end skriftlige anmeldelser?

- Nej, de bliver behandlet på helt samme vis. Der er ingen forskel.