Dyrt at fyre langtidssygemeldte

22. april 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

Det har kostet boligselskabet DAB 795.050,76 kroner at fyre Jette Ring, da hun i 2005 ikke længere kunne holde til at arbejde på fuldtid. Dommen får betydning for alle langtidssygemeldte.

Arbejdsgivere må ikke bare fyre langtidssyge medarbejdere efter 120-dagesreglen i funktionærloven, hvis de fortsat kan arbejde på nedsat tid, eller hvis arbejdsgiveren i øvrigt kan gøre noget for at mindske fraværet.

Det blev i første omgang fastslået af EU-Domstolen i april 2013, og nu har Sø og Handelsretten taget EU-Domstolens fortolkning af reglerne af det EU-direktiv, der ligger til grund for forskelsbehandlingsloven, til efterretning.

Jette Ring har slidgigt i ryggen i en grad, så de tre nederste hvirvler er vokset sammen. Men selv om hun blandt andet forgæves havde bedt sin ledelse om at få et hæve-sænkebord og i det hele taget gjorde alt for at få boligselskabet til at etablere et fleksjob til hende, blev hun alligevel fyret efter 120 sygedage med forkortet opsigelsesvarsel.

Godkendt til fleksjob
På det tidspunkt var Jette blevet godkendt til fleksjob af kommunen, og var efter endt behandling klar til at passe et job på 20 timer om ugen.

Samme dag, som hun skulle være mødt på arbejde igen, så hun oven i købet, at boligselskabet havde slået en deltidsstilling som kontorassistent op.

- Den stilling var som skræddersyet til mig, så jeg blev rasende. Det ville jeg bare ikke finde mig i, fortæller hun.

Principiel sag
Siden har HK kæmpet for at få slået fast, at det ikke er i orden at fyre langtidssyge, hvis de for eksempel fortsat kan arbejde på nedsat tid.

- Sagen er principiel. Derfor er det også glædeligt, at Sø- og Handelsretten nu følger EU-Domstolens bredere forståelse af handicapbegrebet, siger advokat Jacob Goldschmidt, der har ført sagen for HK.

Dommen fastslår, at en funktionsnedsættelse som følge af sygdom er det samme som et handicap. Samtidig skal forskelsbehandlingsloven beskytte personer med handicap eller funktionsnedsættelse mod at blive fyret med forkortet opsigelsesvarsel efter funktionærlovens 120-dagesregel. Det betyder, at hvis arbejdsgiveren kunne have gjort noget for at mindske fraværet, må det fravær ikke tælles med i de 120 dage. Arbejdsgiveren har desuden pligt til at tilbyde løsninger som for eksempel nedsat arbejdstid.

Flere sager er forligt
- Sagen har allerede nu fået den konsekvens, at flere tilsvarende sager er blevet forligt. Det tyder på, at arbejdsgiverside har forstået de nye juridiske rammer, når det gælder 120-dagesreglen og har valgt at afslutte sagerne uden hjælp fra domstolene, siger Jacob Goldschmidt.

Han undrer sig i øvrigt stadig over, at boligselskabet ikke ville tilbyde Jette er fleksjob, men i stedet valgte at fyre hende efter 10 års ansættelse.

- Det er svært at finde sympati for en arbejdsgiver, der ikke vil hjælpe en medarbejder med at blive i jobbet. Og det er glædeligt at domstolen har samme holdning, siger han.

Sker ikke igen
Boligselskabet DAB blev dømt til at betale Jette Ring en erstatning på 14 måneders løn plus renter gennem de mere end otte år, sagen har varet. Desuden skal boligselskabet betale 158.860 kroner i sagsomkostninger.

- Vi tager dommen til efterretning. Det er altid nemt at være bagklog. Vi handlede, som vi gjorde dengang, fordi vi fandt det rigtigt på det tidspunkt. I dag har vi så dommens ord for, at det var det ikke, forklarer sekretariatschef Ulla Gregor og understreger, at boligselskabet har taget sine forholdsregler, så noget lignende ikke sker igen.

Læs også ’Selvfølgelig har de et fleksjob til mig’.

Sygdom

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK