Har du tjekket dit ATP-bidrag?

22. april 2014  |  Østjylland

Er man fra 1952 eller tidligere kan en forkert ATP-sats betyde et tab på titusinder af kroner, hvis man ikke er vågen. Hvis man da ikke lige er et stædigt HK-medlem.

HK Kommunal Østjylland anbefaler, at du tjekker dit ATP bidrag

Hvor meget indbetaler du til ATP? Efter hvilken sats indbetaler du - A, B, C eller D?

Måske kan de fleste af os svare på det første spørgsmål, mens det helt sikkert kun er de færreste, der kan svare på det sidste. Men det er ikke ligegyldigt, hvilken sats dit ATP-bidrag trækkes efter. Er du fra 1952 eller tidligere kan en forkert sats betyde et tab på tusindvis af kroner.

Netop dette skete for et medlem af HK Kommunal Østjylland. På lønsedlen blev ATP-bidraget trukket efter den forkerte sats, og ATP registrerede hende for færre timer, end hun faktisk havde arbejdet. Dermed nåede hun ikke op på den beskæftigelsesgrad, som kræves for at få det særlige skattenedslag for seniorer [se boks] og gik glip af et skattefradrag på ca. 100.000 kr.; i første omgang.

I anden omgang holdt medlemmet stædigt fast på sin ret over for ATP og Ankenævnet for ATP. Da det ikke nyttede, gik hun i tredje omgang til HK, som klagede til Folketingets ombudsmand. For nylig fik medlemmet i en sidste og fjerde omgang ret i sin klage og kan nu se frem til at få sine penge.

100 lignende sager

ATP afviste først sagen, fordi medlemmet ikke havde gjort brug af en tre måneders klagefrist. Medlemmet fastholdt, at hun ikke havde modtaget brev fra ATP og derfor heller ikke kendte til den forkerte opgørelse af hendes beskæftigelsesgrad.

Over for Ombudsmanden gjorde HK gældende, at der var ”tale om åbenbart forkerte afgørelser, hvor alene overskridelsen af en administrativ klagefrist afskærer vores medlemmer fra deres lovmæssige krav på skattenedslag”. ATP’s afgørelse var ikke i overensstemmelse med ”de forvaltningsretlige præmisser om en hensynsfuld forvaltning”, mente HK.

Efter Ombudsmanden gik ind i sagen indvilgede ATP i at genoptage ca. 100 lignende sager. En genoptagelse af en sag var dog ikke ensbetydende med, at afgørelsen blev ændret.

Men det blev den for medlemmet af HK Østjylland. ATP besluttede at gå ud fra, at medlemmet ikke havde modtaget brevet om beskæftigelsesgrad, og at indsigelsesfristen derfor ikke var udløbet. Sagen blev derfor igen behandlet, og beskæftigelsesgraden blev forhøjet fra 42 til 100 pct. Medlemmet kan derfor nu se frem til at få udbetalt skattenedslaget fra SKAT.

Kynisk attitude

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Formand for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen er rystet men ikke overrasket:

- Det er desværre det, vi risikerer, når personlig kontakt og samtale erstattes af en centraliseret og anonym forvaltning. Systemet opbygger en kynisk attitude over for borgerne. Fokus er på at slippe så billigt som muligt, ikke på hvad der er ret og rimeligt.

Hans-Henrik Hansen opfordrer medlemmer til at henvende sig til HK, hvis de har oplevet noget lignende.

Skattenedslag for seniorer

Fakta om skattenedslag for seniorer

Er du født i 1946-1952 kan du få et skattenedslag på op til ca. 100.000 kr. fordelt på de to år, du fylder 64 og 65 år. Nedslaget er dog betinget af bestemte krav bl.a. til din gennemsnitsløn i alderen 57-59 og din minimumsindtægt i alderen 60-64. Desuden skal du arbejde et antal timer hvert år, fra du fylder 60 år til og med det år, du fylder 64 år. Kravet skal være opfyldt i 90 procent af tiden. Det er ATP, der afgør, om kravene til arbejdstidstid er opfyldt.

Du kan læse mere om reglerne her

Pension Kommunal

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK