Bibliotekets egen Guitar Hero

23. april 2014  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Når andre unge reparerede knallerten, fiksede Tonny Erik Larsen guitarer. Det udnytter han nu som biblioteksassistent på Roskilde Bibliotekerne, hvor borgerne kan få efterset deres strengeinstrumenter.

'Er det her, det der guitar-noget er?'

Næppe er dørene til 'laboratoriet' i musikafdelingen på Roskilde Bibliotek slået op, før den første kunde melder. Det er Sebastian Elkjær, 19 år, der kommer direkte fra gymnasiet og har sin bas med. Den har brug for en opstramning, for der er lidt knas i jack-stikket, og en hals skal rettes op.

Tonny Erik Larsen står klar med sin værkstøjskasse, der kan klare de fleste guitardiagnoser. Han er på andet år biblioteksassistent i Roskilde Kommune og er bidt af en gal guitar – som han selv siger det:

- Hvor andre unge i Roskilde reparerede knallerten, så fiksede jeg guitarer.

Gang i visesangen

Den næste i den voksende kø i GuitarLab, som arrangementet hedder, er 64-årige Kate Larsen. Det er 15 år siden, hun sidst har spillet på sin guitar, for hendes hænder kan ikke klare både computerarbejde og guitarspil.

Derfor er guitaren groet lidt fast, men om få måneder går hun på pension, og så skal hun have gang i visesangen igen. Derfor er hun dukket op hos Tonny Erik Larsen, og som han siger, da Kate Larsen lægger guitaren på operationsbordet:

- Ja, den skal vist have den store tur.

Det får den. Tonny Erik Larsen giver guitaren en halv times grundig behandling og slutter med at stemme den. Da han til sidst slår nogle akkorder an, er smilet hos Kate Larsen stort:

- Jeg glæder mig til at komme i gang igen.

En succes fra første øjeblik

Ideen med guitar-laboratoriet fik Tonny Erik Larsen, da han var biblioteksassistent i Albertslund Kommune og her lavede arrangementet 'Guitardoktoren'.

- Jeg kunne jo se, hvordan de mange brugere kom ind på musikbiblioteket med deres guitar over skulderen for at kigge efter noder, Guitar Hero og guitar-dvd’er. Og så fik jeg ideen til at udnytte min store interesse for guitarer til at lave en workshop, hvor folk kunne komme og få deres guitar set efter - og samtidig kunne jeg præsentere bibliotekets materialer om guitar, fortæller han.

Ideen var født og blev en succes. Da Tonny Erik Larsen så flyttede til Roskilde Bibliotek, var han ikke sen til at forelægge ideen for chefen. 'Det kan vi da godt prøve – og så må vi se', lød tilbagemeldingen.

Men også brugerne i Roskilde Kommune er vilde med ideen, og blandt andet derfor har Tonny Erik Larsen fået et samarbejde med den lokale musikforretning op at stå.

Musikforretningen sponserer diverse materialer såsom plektre, strenge, pudsegrej, reservedele, og så får den lov at udstille guitarer og lave PR for sine guitarer, forstærkere, pedaler og så videre.

Kompetencer og jamsession

Det at udnytte sine egne kompetencer og interesser er en kæphest for Tonny Erik Larsen.

- Det oprindelige afsæt for guitardoktoren var jo min egen viden på området - og tanken om hvordan den kunne udnyttes, også så jeg samtidig kunne være med til at promovere biblioteket.

Han kalder dem skyggekompetencer – og mener, at man skal være meget bedre til at sætte dem i system og udnytte dem.

Han kunne forestille sig, at man lavede en liste med billeder og mails over de medarbejdere, der besidder skyggekompetencer inden for eksempelvis fiskeri, strikketøj, computer, fotografi og sprog - eller hvad der nu måtte gemme sig hos den enkelte medarbejder.

- På den liste kan en bruger af biblioteket så klikke sig ind, finde en formidler, som har den kompetence, som brugeren netop står og har brug for, siger Tonny Erik Larsen.

Altså en udvidet digital version af 'Book en bibliotekar'. Men hans pointe er, at de skyggekompetencer også kan udnyttes til at lave arrangementer på biblioteket, hvor man finder samarbejdspartnere, udnytter bibliotekets mere nørdede samlinger og ikke mindst udnytter medarbejdernes knap så synlige kompetencer.

- Når udlånstallet falder, må vi jo finde nye veje at være kulturformidlere på, mener han.

Og så ender den fire timer lange workshop faktisk med at gå op i en højere enhed. For at udnytte ventetiden i køen begynder folk, som i øvrigt ikke kender hinanden i forvejen, at falde ind i en spontan jamsession på den interimistiske scene.

Om Tonny Erik Larsen

• Tonny Erik Larsen er 35 år  og uddannet biblioteksassistent
  • Otte år på Albertslund Bibliotek, de seneste to år på Roskilde Bibliotekerne
  • Er med i 60’er rockbandet ”The R&R band”, hvor han spiller en solid leadguitar
  • Yndlingsband: Beatles
  • Yndlingsguitar: Rickenbacker 325 (mærket som blandt andre  John Lennon  brugte)
  • Yndlingsgreb: Gsus4 (introen til  A Hard Days Night)

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK