Sammen får du et bedre arbejdsmiljø

23. april 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

Som arbejdsmiljørepræsentant får du langt bedre resultater, hvis dine kolleger også er involveret i arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet. Men hvordan får du kollegerne med? Det kan du lære meget mere om på HK Hovedstadens fem konferencer om arbejdsmiljø.

Mange arbejdsmiljørepræsentanter sørger ikke for at få involveret deres kolleger i opgaverne med at forbedre arbejdsmiljøet. Og samtidig er der desværre også mange, der aldrig rigtig kommer af sted på den løbende efteruddannelse, som man ellers har ret til som arbejdsmiljørepræsentant.

Det har fået HK Hovedstaden til at udvikle en ny form for uddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter. Tilbuddet består af i alt fem halvdagskonferencer om arbejdsmiljø.

Du bestemmer selv, om du vil deltage i en eller flere af konferencerne. Fælles for dem alle er, at de vil give dig masser af inspiration til, hvordan du i højere grad får involveret dine kolleger i at få et bedre arbejdsmiljø på lige netop jeres arbejdsplads.

Fokus på social kapital
Den første konference finder sted allerede den 28. april, så skynd dig at melde dig til, hvis du vil vide mere om, hvilken betydning arbejdspladsens sociale kapital har for arbejdsmiljøet.

Social kapital handler blandt andet om, hvad gode relationer mellem kolleger, afdelinger, ledere og andre betyder for det psykiske arbejdsmiljø, effektiviteten og produktiviteten. En virksomhed med en høj social kapital er kendetegnet ved tillid, retfærdighed og et godt samarbejde.

Større gennemslagskraft
Formålet med konferencerne er, at inspirere arbejdsmiljørepræsentanter til i langt højere grad at tænke i social kapital og samtidig få kollegerne involveret i miljøarbejdet.

- Hvis kollegernes bakker op om miljøarbejdet og involverer sig, har man som arbejdsmiljørepræsentant en langt større gennemslagskraft over for ledelsen, forklarer Ib Ishøj, der som faglig sekretær i HK Service Hovedstaden er med til arrangere konferencerne.

Tag din leder med
Det er naturligvis også vigtigt, at arbejdspladsens ledelse er engageret i udviklingen af arbejdsmiljøet. Derfor er du velkommen til at tage en leder med til konferencerne, så han eller hun også kan blive inspireret og få sine kolleger i ledelsen til at se de mange fordele, der er ved et godt arbejdsmiljø og en høj social kapital .

Bliv arbejdsmiljørepræsentant
Kontakt afdelingen, hvis du arbejder du på en arbejdsplads, hvor I ikke har valgt en arbejdsmiljørepræsentant, selv om I har krav på det.

- Vi hjælper gerne alle medlemmer med at komme i gang med miljøarbejdet, og en nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant kan sagtens nå at komme med til en del af konferencerne, siger Ib Ishøj.

Du kan ringe til HK Service Hovedstanden og få råd og vejledning på tlf. 33 30 29 55 eller sende en mail til afdelingen.

De fem konferencer

• 28. april er der fokus på betydningen af social kapital, som handler om tillid, retfærdighed og samarbejdsevne.
  • 10. juni er der støj på linjen. Støj er nemlig et problem på mange arbejdspladser.
  • 25. september er det psykiske arbejdsmiljø på dagsordenen.
  • 13. november handler det om, hvordan man skaber den bedste arbejdsplads.
  • Den sidste konference finder sted i starten af 2015. Her bliver der sat fokus på, hvordan arbejdsmiljø bør tænkes ind fra starten, når organisationer indfører LEAN.

Praktiske oplysninger

• Konferencerne er gratis for medlemmer af HK. Ikke-medlemmer vil blive opkrævet et mindre deltagergebyr.
  • Alle konferencerne finder sted fra kl. 9 til 12 hos HK Hovedstaden, Svend Aukens Plads 11, 2300 København S.
  • Du kan tilmelde dig ved at sende en mail til sekretariatet.

Læs mere om konferencerne