Borgmestres kritik af Udbetaling Danmark breder sig

24. april 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

15 borgmestre fra omegnskommunerne siger nu helt stop for udlægning af flere opgaver fra kommunerne til Udbetaling Danmark. Det vil undergrave kommunernes eksistens, mener de.

Hvis der noget, som de 15 borgmestre i Omegnskommunernes Samarbejde kan blive enige om, så er det, at de ikke vil have flere kommunale opgaver lagt over til Udbetaling Danmark.
- Vores holdning er, at der absolut ikke skal lægges flere opgaver fra kommunerne over til Udbetaling Danmark. For så tømmer man kommunerne, og de mister deres grundlag. Og det er borgerne ikke interesserede i, siger formanden for OS-samarbejdet, borgmester Ole Bjørstorp (S) fra Ishøj Kommune.

Han mener, at det er vigtigt, at kommunerne bevarer det serviceniveau, de har i dag, og som borgerne forventer. Og det vil man ikke kunne, hvis der fjernes flere opgaver.
- For eksempel har vi hørt tale om at kontanthjælpsområdet og sygedagpengeområdet også flyttes til Udbetaling Danmark. Og det vil simpelthen være helt grotesk, fordi man her kommer ind på områder, hvor der foregår kommunale skøn. Sådanne opgaver kan man ikke bare lægge over i et sekretariat, siger Ole Bjørstorp og tilføjer:
-En ting er, at man lægger rene udbetalingsopgaver ud. Det kan der måske være en ide i. Men man må og kan aldrig udlægge opgaver, hvor vi i kommunerne skal ind og vurdere på tingene i forhold til den enkelte borger, inden der udbetales.

Noget andet de 15 borgmestre er enige om, er, at Udbetaling Danmark langt fra fungerer optimalt, selv om den nye statslige myndighed nu har været i gang i over et år. Og det koster kommunerne dyrt i manglende indtægter. Fx på inddrivelser. Derfor siger OS-formanden:
- Nu må man se at få Udbetaling Danmark til at virke. Ideen var, at der skulle ligge nogle rationaliseringsgevinster i det for os. Men dem har vi mildt sagt ikke set noget til endnu. Tværtimod mister vi indtægter, lige som vi stadig får mange henvendelser fra borgere, som handler om fejl, der ikke har noget med os at gøre, men med Udbetaling Danmarks dårlige virke.
Men selv om det skulle lykkes at få Udbetaling Danmark til at virke, er borgmestrene altså ikke til sinds at lade flere opgaver lægge ud.
-Det er rigeligt med dem, der allerede er udlagt, understreger Ole Bjørstorp.

De 15 borgmestre har meddelt deres holdning til både finansministeren og skatteministeren og bakker op om den kritik, der også er kommet fra KL.- Og vi forventer selvfølgelig, at regeringen lytter til os, siger OS-formanden.